I 2008 ankom finanskrisen og nogenlunde samtidig lancerede Apple en telefon, der ændrede vores hverdag. Kombinationen af krise, butikslukninger og smartphones samt bedre websites er blevet en giftig cocktail for detailhandlen, der har måttet omstille sig hurtigere end nogensinde før. Ikke alene er det både besværligt og dyrt at lukke butikker. Samtidig er konkurrencen fra udenlandske onlinespillere blevet så stor, at danskernes indkøb online i udlandet har passeret grænsehandel med en stor margin. Hvad kommer det til at betyde i løbet af de næste par år, og er det kun detailhandel, der er under forandring?

Fra klassisk detailhandel til cross channel
Cross channel er betegnelsen for at krydse klassisk detailhandel med online. Når købsoplevelsen fungerer på tværs af kanaler, er det cross channel. I USA ramte finanskrisen langt hårdere end i Danmark, så allerede i 2010 var butiksdøden omfattende, og de store amerikanske kæder omla

Hovsa…

Denne artikel kræver login. Er du allerede abonnent på TID & tendenser, kan du bare logge ind herunder. Er du ikke abonnent kan du få et abonnement lige her.