TID & tendenser

Artikler fra 2015

A golden age for retail

Retail has never been so exciting, or moved so fast. The pace of change seems to…


Fuld integration eller pengene tilbage

Detailhandel er på mange måder blevet en mere hård og krævende disciplin.…


Du bestemmer, hvad dine kunder foretrækker

Vores præferencer kan ændres, selv om betingelserne ikke er forandret ud fra en…


Now you’re sixty-four

Alle taler om dem. De købestærke kæmpegenerationer fra efterkrigstiden. Men ingen…


Ældre er unge med gråt hår og penge på lommen

Vi lever længere i dag end tidligere, og middellevetiden vokser stadig. Jo ældre vi…


Tænk ud af (emballage) boksen

Kampen om at skille sig ud fra mængden på supermarkedets hylder har aldrig været…


Dansk design – på vej mod en ny dansk guldalder?

Unægtelig et spørgsmål, der er blevet stillet utallige gange gennem de sidste 20-30…


Nye naturlige inspirationskilder

Naturen har altid været en inspirationskilde for design, men selve kilden til…


Fra ekstra ordinær til ekstraordinær

Men krisen har fået os til at fremstå i et mere ærligt lys, hvor facaderne falder,…


Prækariatet – Sårbar, sparsommelig og entreprenant?

En ny samfundsklasse i kraftig vækst, som opstår ved overgangen fra velfærdsstat til…


Fremtidsspor og gamechangers

I fremtidsforskning handler det om at være opmærksom på, at ting forandres, og…


Crisis of physiology

Are we as a global society going to have to declare personal energy bankruptcy as we…


Bæredygtighed og CSR lever på lånt tid

CSR-arbejdet i private og offentlige virksomheder praktiseres efter normer og…


The Maker Movement

Det er en udvikling, som kan komme til at revolutionere den måde, vi producerer…


Velkommen til deltagersamfundet

Er vores samfund ved at blive mere centraliseret eller decentraliseret?


Ny teknologi virker ikke

Vi går fra on time til online. Men utviklingen skaper ikke vekst eller økt…


Konstruktive Nyheder

Hvorfor negativitet kan ødelægge medier og demokrati. Og hvordan man kan forbedre…


The consumers of tomorrow

Meet four types of consumers, who will dominate the consumption landscape for the…


The power of showrooming

En ny trend følger i kølvandet på den krævende forbruger og den høje…


Hvis det handler om dine kunder, så køber de!

Omnichannel er virksomhedernes svar på kundernes cross channel-adfærd, hvor data…


Fremtidens succesvirksomheder

Evnen til at skabe en livslang relation til forbrugerne vil afgøre, hvilke brands og…


Kreativitet skal skabe værdi!

Vi hylder dagligt de kreative kræfter som nutidens frelser af vores samfunds- og…


Danmark i et lavrentemiljø – hvordan kan det gå?

Kan det bedst betale sig at opbevare penge i skuffen eller under madrassen som…


Fremtidens strategivalg kører i ring

Vi har reelt intet har lært af 100 års erfaringer, op- og nedture og brændte…


Du er kun 5 spørgsmål fra din nye strategi

I fremtiden vil virksomhedens strategiudvikling ikke kun handle om gå i nye…


Succestyranniet og den planlagte fiasko

Vi sætter så mange deadlines op, at vi stensikkert ikke kan nå at opfylde alt det,…


Den digitale organisation…er agil, åben og skalerbar

Hvis virksomheder i dag vil skabe et levedygtigt fundament i en stadigt mere…


The Minifesto

What lies ahead? Where is the mountain road taking us? We cannot know – only follow…


Design der revolutionerer

Skil dig ud! Forbliv relevant! Vær eksplicit! Disse tre opfordringer har afgørende…


Simpel kompleksitet

pej trend-sæsonen forår og sommer 2016 fokuserer på at skabe inspiration og…


Vi løber med et ingefærshot i hånden, mens vi drømmer om et liv i balance

Forbrugerne vil have måltidsløsninger, der er sprængfyldte med næringsstoffer og god…


Together alone

Vores fundament udfordres, og nye traditioner og værdier vinder langsomt indpas,…


Sammenhængskraft i en ny virkelighed

I en digital, fragmenteret og hyper-kompleks virkelighed er der brug for, at vi…


Om at genkende sig selv i det fremmede

Der mangler 'samlende scener' for udfoldelse af demokratiet og 'spejle' i form af…


Trends i reklame- og medieforbrug

Er der trods alt fortsat nytte og effekt for markedsføring i livsstilsbrancherne i…


Trendforskning – vildfarelse eller sund fornuft

Hvis man har overblik over og kan forstå trends, kan man tilpasse sine produkter,…


Generation Alpha

Kendskabet til fremtidens storforbrugere er essentielt allerede nu, da de er…


Generation K ”Fuck you”

De unge vil ganske enkelt ikke acceptere at skulle passe ind i de organisatoriske…


At være et menneske i mængden

Hvordan kan det være, at vi ’i flokken’ glemmer at optræde, som vi ellers plejer at…


Hvad er det dog for noget med liberalisme og egoisme?

Hvis folk havde mindre egeninteresse eller egoisme, for så ville de ikke se en grund…


Fremtidens boligudtryk

Boligen følger med de tendenser, der præger samfundet – ikke kun i Danmark men…


Digital skræddersyning

I fremtiden skal kunden involveres i virksomheden og designprocessen på nye måder.……


Materiale- og overfladeinnovationer

Sanserne udfordres, når nye materialer eller materialekombinationer sammenflettes i…


Æstetisk bæredygtighed

Det handler om at skabe produkter, der ’holder’ kvalitetsmæssigt såvel som…


Ny nordisk innovation

Når mange mestrer innovation lige godt, hvordan skaber man så en innovationsmæssig…


Drop mellemlederne, dyrk din kultur og bliv et med passionens verden

Den klassiske opdeling mellem kultur og erhverv giver ikke længere mening.


Fremtidens museer – kulturkatedraler eller oplevelsescentre?

Museerne bliver i stadigt større omfang spændt for turismeudviklingens vogn.


Selfie med ambitioner, modstand og håb

Vi lever i en tid med øget polarisering og svækkede traditionelle bolværker, hvor…


10 egenskaber fremtidens omsorgspersonale ikke kan undvære

Den teknologiske udvikling tegner en radikal anderledes fremtid for…


Human revolution

Arbejdsmarkedet forandrer sig. Der har altid været en eller anden form for HR. Men…


Kend din trendtype

Viden om trends kan sikre, at man lancerer det rigtige produkt på det rigtige…


WGSN

Verdens ledende online trendservice har åbnet kontor hos pej gruppen i Herning. Men…


A Small World – Global trends in children’s retail

Children’s retailing is unique because it has no single customer type. Instead it…


Din kommunikation skal kunne rykke verden!

Mediebranchen bløder. Alligevel fortsætter journalister og kommunikationsfolk med at…


Hvad kan du lære af Underdanmarks Jægersoldater?

Underdanmarks jægersoldater – de sociale supermønsterbrydere – er begavede, har…


Private Label vokser sig endnu større

Andelen af varer produceret og markedsført som private label har vokset sig…


Bæredygtig onlinehandel – et overset potentiale

De to områder bæredygtighed og onlinehandel bliver sjældent sammenstillet.


Når hotellet bliver en destination

I dag tilbyder hotellerne unikke og anderledes oplevelser, så de bliver selve…


Rediscover – pej trend efterår og vinter 16/17

Design og mode skal genopdage sit oprindelige dna i en ny verden og tage sin egen…


Jeres kvinder og sønner forlader jer!

De gammeldags parametre, som mange organisationer stadig er konstrueret på, udmatter…


Har vores danske velfærdsmodel spillet fallit?

Henrik Libak kigger på den samfundsform, der har bragt os langt, men som nu er en…


Fritænkernes bud på 2016

2015 går snart på hæld og dermed er det tid til at kigge frem mod 2016. Vi har bedt…