I 2004 havde analyseinstituttet Yankelovich regnet sig frem til, at en amerikansk gennemsnitsforbruger hver dag udsættes for 5.000 brandbudskaber. Man kan stille spørgsmålstegn ved antallet; det er nok i overkanten, og det ville under alle omstændigheder være lavere i Danmark end i USA. Men kig dig omkring, se på dit håndled, din telefon, dine sko. Tjek din browser og din indbakke. Det løber op. Tilføj så alle de informationer, der det seneste døgn har ramt din hjerne, og som ikke har noget som helst med produkter og brands at gøre.

Du skal forholde dig til en svimlende mængde kommunikation hver eneste dag. Og den er kun vokset i omfang og kompleksitet gennem dit liv. Det samme gælder antallet af produkter – det gennemsnitlige amerikanske supermarked havde i 2014 42.214 forskellige varer på hylderne. I 1970 var tallet 7.500 – det eksploderede til 15.000 i 1980. Det er altså blevet mere vanskeligt at navigere både som menneske og forbruger. Hvilk

Hovsa…

Denne artikel kræver login. Er du allerede abonnent på TID & tendenser, kan du bare logge ind herunder. Er du ikke abonnent kan du få et abonnement lige her.