Influencere fylder mere og mere i medielandskabet, og deres budskaber når ud til millioner af danskere på sociale medier og blogs.

Det er ikke bare mode og diverse produkter, som nfluencere reklamerer for. På dagsordenen ser man også bæredygtighed, aktivisme og politik. Og influencere har stor indvirkning i unge menneskers liv, lyder det på baggrund af en undersøgelse fra Mediernes Forsknings- og Innovationscenter på Syddansk Universitet, SDU.

“Influencere er opmærksomhedsmagneter, og de laver en masse indhold, der genererer rigtig meget trafik, særligt fra unge mediebrugere. Derfor får influencere større og større betydning i mediebilledet”, lyder det fra journalistisk lektor Camilla Mehlsen, der har stået i spidsen for undersøgelsen. Hun tilføjer:

“Influenceres arbejde og indhold befinder sig i et grænseland mellem underholdning, meninger

Hovsa…

Denne artikel kræver login. Er du allerede abonnent på TID & tendenser, kan du bare logge ind herunder. Er du ikke abonnent kan du få et abonnement lige her.