I en lang periode har der været kaotiske tilstande på det internationale fragtmarked. En senioranalytiker fra Sydbank stiller skarpt på, hvordan de involverede parter håndterer situationen. 

Årsagen til de kaotiske tilstande på det internationale fragtmarked kan – som mange andre udfordringer og forandringer det seneste halvandet års tid – tilskrives coronakrisen. Kombinationen af mangel på containere og fragtrater, der har været på himmelflugt, giver udfordringer for danske virksomheder, der er afhængige af leverancer fra Fjernøsten. Der tales om prisstigninger på mellem 200 og 500 procent, og det er svært at vide, om varerne kommer hjem til tiden.

Senioranalytiker hos Sydbank, Mikkel Emil Jensen, fremhæver, hvordan de involverede parter håndterer situationen:

 

  • Rederierne bestiller både nye containere og store nye containerskibe. Antallet af ordrer af nye skibe stiger uge for uge, men leveringen af disse skibe er ikke

    Hovsa…

    Denne artikel kræver login. Er du allerede abonnent på TID & tendenser, kan du bare logge ind herunder. Er du ikke abonnent kan du få et abonnement lige her.