Det internationale trendbureau Wunderman Thomson Intelligence står bag en rapport om 100 trends og forandringer fordelt i 10 forskellige kategorier, som man bør holde øje med i 2021. Her får du et overblik over 10 fremtrædende tendenser i kategorien ’Food & drink’.
Det er en forsigtig optimisme, der sætter tempoet for 2021, hvor verden reflekterer over udfordringerne i 2020 og går ind i et håbefuldt år.
Mere end nogensinde før har brands og virksomheder brug for at forstå forbrugeradfærden og fokusere på kreativ innovation. Rapporten ’The Future 100: 2021’ giver et overblik over 100 trends og forandringer, der vil blive fremtrædende i 2021.
Rapporten er inddelt i 10 kategorier: Culture, Tech & innovation, Travel & hospitality, Brands & marketing, Food & drink, Beauty, Retail, Work, Health, Finance.
Her kan du se de 10 tendenser i kategorien ’Food & drink’.
1. Adventure dining
Restaurantgæster søger i stigende grad uforglemmelige gourmetoplevelser i en ny æra, hvor der er afstandskrav på spisestederne. High-end restauranter må derfor tænke kreativt, tilbyde eksklusivitet og enestående oplevelser i et forsøg på at overholde afstandskrav uden at gå på kompromis med atmosfæren.
Les Bains i Paris har omdannet swimmingpoolen til restaurant
2. Climate-friendly diets
Det at spise sundt kommer til at få en helt ny betydning for de ’klimabevidste’. Begrebet ’sund kost’ udvides til at omfatte fødevarer, der både giver næring til planeten og forbrugeren. En ud af fem millennials vil gerne ændre deres kost for at reducere deres indvirkning på miljøet. Derfor vil flere brands introducere nye og tilpassede produktkategorier.
3. Antimicrobial packaging
Emballagevirksomheder og brands vil reagere på forbrugernes øgede fokus på renlighed med løsninger, der fremmer en følelse af hygiejnesikkerhed. Da forbrugere er blevet meget bevidste om en virus’ evne til at overleve på overflader, vil antibakteriel og antiviral emballage få en endnu større betydning i købsbeslutninger.
4. Plane dining
Mad, der minder om den, som man får ombord på et fly, vækker appetitten hos dem, der ville ønske, at de skulle ud at rejse. Flymad, som engang blev betragtet som lavpunktet på flyrejser – er blevet attraktivt for dem, der ønsker at genskabe rejseoplevelsen. I stedet for intetsigende mikrobølgede måltider udvikler luftfartsselskaber nu gourmetmad, som man også kan spise på jorden og ikke kun i luften.
Finair har valgt at sælge flymad i supermarkeder
5. Ghost kitchens
En ny forretningsmodel til restaurantbranchen optimerer drift og prioriterer spisning uden for lokalområdet. Takeaway-løsninger har oplevet en stor fremgang under corona-nedlukningerne verden over. Det har åbnet døren til et nyt restaurantkoncept: ghost kitchens. I stedet for at leje og bemande en hel lokation til både madlavnings- og spiseområder, kan man leje sig ind i fælleskøkkener, hvor al madlavning er fremstillet til takeaway.
6. Breakfast upgraded
Mere tid i hjemmet betyder, at morgenmaden i stigende grad omdannes fra en forhastet nødvendighed til et nænsomt ritual, som forbrugerne investerer i. Morgenmaden nyder således en fornyet påskønnelse, hvor mange tager sig tid tid at gøre morgenmaden til et af dagens højdepunkter for at få den bedste start på dagen.
7. Asia goes plant-based
Flere fødevarebrands skaber plantebaserede kødalternativer, som er målrettet sundhedsbevidsthede asiatiske forbrugere. I Asien er efterspørgslen på alternativer til kød stigende. Især unge giver udtryk for, at de lægger stor vægt på, hvad de spiser – med hensyn til såvel deres eget helbred som planeten.
8. Dining redesigned
Bestik og bordservice retænkes for at imødekomme nytilkomne spisestiketiketter. Restauranter redesigner deres rum for at overholde afstandskrav uden at mindske madoplevelsen. Derudover fokuserer designere på detaljerne og innoverer selve måden, som maden serveres og deles. De nyeste projekter peger på en mere sofistikeret og nuanceret fremtid med fysisk distanceret spisning.
Christophe Gernigon Studio har designet en sikker måde at spise ude på med produktet Plex’eat
9. Intimate dining
High-end restauranter og kulinariske startups positionerer sig med privat spisning som den nye luksus, når man spiser ude. De nye madoplevelser genopliver spændingen ved at spise ude, der gik tabt i løbet af 2020. De viser samtidig vejen hen mod en fremtid med kulinariske oplevelser, hvor privatlivets fred og personalisering er altafgørende.
10. Three hot food ingredients
Hold øje med disse tre stærke ingredienser inden for fødevarer:
Sichuan peberkorn
Efter at have defineret køkkenet i en hel kinesisk provins, sætter Sichuan peberkorn nu munden i brand over hele verden.
Hjemmelavede urter til te
Flere dyrker urter med beroligende og immunitetsfremmende egenskaber, der kan bruges som naturlige midler i te.
Koji
Koji har længe været påskønnet i Japan for sine kvaliteter som et gæringsmiddel, der blandt andet bruges til at fremstille sake, mirin og sojasovs. Koji er højt værdsat på grund af sin umami-smag, og det er en vigtig ingrediens i plantebaserede kødalternativer.
Kilde: Wunderman Thompson Intelligence