I en tid, hvor miljøet og den globale opvarmning udgør en af vor tids største udfordringer, er vi nødt til at foretage markante ændringer i måden, vi både lever og forbruger på. Det mener den anerkendte trendekspert Li Edelkoort.

”Verden har nået sit point of no return.”

”Global opvarmning er en virkelighed, der ikke længere kan sættes spørgsmålstegn ved.”

Sådan indleder Li Edelkoort sin nyeste trendbog ’The Future of Luxury’, som fremlægger de næste fem års tendenser i livsstilsbrancherne på en lidt anderledes måde, end hvad trendforecasteren ellers tidligere har gjort.

Li Edelkoort lægger kortene på bordet og beretter i indledningen af trendbogen om, at verden er nået til et punkt, hvor forandring i måden vi lever og forbruger på er uundgåeligt – og endda ønsket af forbrugeren.

Forandringen vil, ifølge Li Edelkoort, over de kommende år hovedsageligt tage udgangspunkt i det tempo, som det er nødvendigt, at vi lever i.

”Vi har brug for at sætte tempoet ned for at få kontrol over miljøforureningen samt bekæmpe depression og eskalerede selvmordsrater,” skriver Li Edelkoort blandt andet i bogen.

Når først et langsommere tempo er accepteret og blevet til normen, vil flere forandringer følge og transformere den måde, vi lever på, konstaterer trendforecasteren.

Li Edelkoort gør det klart, at det ikke er målet, ikke at skulle producere og kreere smukke ting i fremtiden. Det skal vi blive ved med. Men ifølge trendguruen skal vi producere mere bæredygtigt og indtænke mere luksus, så produkterne i fremtiden eksempelvis bliver produceret i endnu bedre kvaliteter med gode design, så vi på den måde undgår spild og ubrugelige produkter.

”Vores mål er ikke, at vi skal stoppe med at producere smukke produkter. Vi skal derimod sigte efter at producere bæredygtige og luksuriøse produkter i perfekte materialer og fantastiske design, som taler ind til det, forbrugeren virkelig har brug for,” skriver Li Edelkoort og fortsætter:

”Vi skal producere produkter, der opfylder vores basisbehov, samtidig med at forbrugeren vil købe mindre og vælge bedre.”

Bogen giver med andre ord anledning til både inspiration og eftertanke i forhold til, hvordan designere, indkøbere, ledere og mennesker i al almindelighed må og skal tage ansvar for miljøet med langvarige design, som vil fremgå i vores hjem og beklædning i mange årtier frem.