Vi lever i en tid, hvor tingene ændrer sig så hurtigt, at vi kan have svært ved at følge med. Men hvordan kommer man på forkant med udviklingen ved at spotte trends før alle andre, så man kommer et skridt foran?

Trends sælger, engagerer, mobiliserer, skaber, udfordrer og forandrer. Trends påvirker alt omkring os. Det vi køber, bruger og anbefaler. De jobs vi vælger. Måden vi bor på. Der hvor vi rejser hen, og de valg vi træffer hver dag.

”Hvor kom det lige fra?” Sådan oplever vi ofte, at en trend har overhalet os, og forbrugerne pludselig løber i samme retning efter noget nyt og spændende. Trends er hovedingrediensen i succes, og der er meget at vinde ved at lære at se trends før alle andre og vide, hvor forbrugerne vil løbe hen i morgen.

At være firstmover, når det gælder trends, kan være en svær kunst. Men det er ikke umuligt. Hvis man lærer at forstå det store perspektiv på forandringer i samfundet og samtidigt formår at zoome ind på konkrete trendtyper og deres indhold, betydning og effekt inden for forskellige brancher, så er man godt på vej. Ved hjælp af specifikke processer, metoder og værktøjer kan man således lære at spotte, afkode, sortere og reagere på trends.

Over årene er der skrevet mange bøger, rapporter og artikler om trendforskning, så der er rig mulighed for at dykke ned i emnet og blive bedre til at se sammenhænge, linjer og bevægelser i en verden, et samfund og en kultur under forandring. Når man er i stand til selv at gennemskue de store og små forandringer, så er det, at man kan begynde at få øje på nye tendenser før alle andre.

Hvis du gerne vil blive klogere på trendforskning, og hvordan du lærer at spotte en trend, så kan
du hente inspiration i bogen ’Trendsociologi 2.0’, som indeholder konkrete tankesæt, begreber, metoder og fremgangsmåder, der kan danne baggrund for det praktiske arbejde med forandringer og trends.

Med diplomuddannelsen ‘Trends i praksis’ kan du uddanne dig i at arbejde med trends i praksis. Du trænes i at bruge de rigtige metoder og i at se trends før alle andre. Du får effektive værktøjer til at indsamle og prioritere den nye viden og omsætte til handling, ligesom du får afgørende kompetencer til at formulere og igangsætte værdifulde indsatser med afsæt i de spottede trends. Læs mere om uddannelsen her.