Den primære årsag til onlinehandel har sig markant hos de danske forbrugere. Bekvemmelighed vinder indpas, og ifølge eksperter bør netbutikkerne indtænke dette aspekt i deres markedsføring.

Da Dansk Erhverv i 2014 begyndte at måle på, hvorfor forbrugerne handler online, var svarene stort set ligeligt fordelt mellem pris, bekvemmelig og udvalg.

I dag ser billedet helt anderledes ud, for udviklingen er kun gået én vej: prisens betydning er faldet, mens bekvemmelighed er steget. Faktisk er der i 2021 næsten dobbelt så mange, der angiver bekvemmelighed som årsag end pris. Det skriver Dansk Erhverv i en pressemeddelelse.

Dansk Erhverv

Den udvikling overrasker ikke Louise Byg Kongsholm, adm. direktør i pej gruppen.

”Bekvemmelighed – eller convenience – fylder generelt rigtig meget for danskerne, og det har fået ekstra betydning under coronakrisen, hvor mange har søgt mod nettet og oplevet, hvor nemt og bekvemt det er,” forklarer hun og uddyber:

”Vi danskere er tidsoptimister og forsøger ofte at putte 27 timers aktiviteter ind i døgnets 24 timer. Det er svært, og derfor er vi villige til at købe os til de lettere løsninger ved eksempelvis at få leveret dagligvarer og færdigmad til døren eller købe flere ting på abonnement.”

 

Bekvemmelighed bliver kun vigtigere

Louise Byg Kongsholm opfordrer netbutikkerne til at være opmærksomme på udviklingen, da forbrugernes behov for løsninger og produkter, der kan gøre dagligdagen nemmere, kun vil vokse. Det skyldes to ting:

”Coronakrisen har betydet, at mange føler, at de skal indhente en masse oplevelser. Nu skal der proppes 29 timer ind i de 24 timer, og derfor skal nogle af de lidt kedelige dagligdagsting skæres fra,” siger hun og tilføjer:

”Det er vi villige til at betale for, fordi økonomien hos de fleste er ganske god. Og samtidig har vi også en forventning om, at butikkerne konkurrerer så hårdt på prisen, at den er så lav som mulig.”

 

Hvad er bekvemmelighed?

Men hvordan gør man det bekvemmeligt for forbrugerne? Det er ikke helt simpelt, forklarer Sanne Dollerup, som er PHD med speciale i kundetyper og stifter af Institut for Kundetyper.

”Der er fire typer kundegrupper; rød, gul, grøn og blå. Og de ‘tænder’ på vidt forskellige ting og vil også se bekvemmelighed vidt forskelligt. Derfor kan man ikke lave en helt generel marketingfortælling om, hvor bekvemt det er at handle hos dig og forvente, at det giver menig for alle kunder,” siger hun og fortsætter:

”Den gule kundetype elsker eksempelvis bekvemmelighed, som her handler om at gøre livet let. Du skal vise dem, hvorfor produktet gør livet lettere, hvor let du køber det, og hvor let du får det hjem. Omvendt tænder den røde kundetype af på den slags kommunikation om bekvemmelighed. De vil hellere føle sig unikke, og derfor handler det om at vise dem, hvor interessant det er at købe dine varer: måske skal man hente en app, shoppe via Instagram og noget i den stil.”

Er dine kunder ‘grønne’ er de meget prisbevidste og vil gerne gøre et godt kup. Derfor er det en god idé at vise dem, hvor nemt det er sammenligne priser eller forklare dem, at du matcher andre pris. I kontrast er der de blå, som også kigger på pris. Men her handler det om, at de gerne vil betale ekstra for noget – det kan eksempelvis være at betale ekstra for, at netbutikken har sammensat et outfit for kunden

“Hvis du vil have mest ud af din marketing og kommunikation til kunderne, skal du vide, hvilken gruppe dine kunder tilhører,” slutter Sanne Dollerup.

 

Foto: Unsplash