Fysiske butikker kommer ikke til at forsvinde helt, men der bliver færre af dem – nogle af dem større, men mange af dem mindre, og de fleste af dem i et nyt format. Det fremgår af udgivelsen Retail Mega Mag, som pej gruppen netop har udgivet.
“The power in retail has shifted to the consumer. What was once scarce no longer is. We no longer go online. We live online. In most categories, digital channels are central to the consumer’s purchasing journey. Shopping channels are blurring. The role of the store is being redefined. An abundance of choice, a veritable tsunami of information, an ever more cluttered world, and increasingly distracted customers make it nearly impossible for a brand to be a clear and compelling signal, standing out, commanding attention, and most critically, garnering meaningful engagement amid all the noise.”
Steve Dennis, forfatter
De hårde realiteter af pandemien har mest af alt accelereret trends, der var på vej i forvejen, og har enten forstærket eller forvrænget effekten. Det meste af detailhandlen var allerede påvirket af hastige forandringer inden for salgskanaler og kommunikation, ændrede forbrugervaner og nye forbrugerbehov samt et hurtigt skiftende konkurrentlandskab – og så kom der lige en pandemi oveni.
Nassim Nicholas Talebs teori om den sorte svane beskrives som en begivenhed, der kommer som en overraskelse, har store konsekvenser – og som, man bagefter har en fornemmelse af, var til at forudse. Historikere kommer til at diskutere, om vi kunne have været bedre forberedt, men lige meget hvor langhåret den diskussion bliver, kan vi ikke negligere effekten på økonomi, arbejdsmarked, fysisk og mentalt helbred, detailhandel og nethandel.
I et sort svane-event er de sædvanlige spilleregler sat ud af spil. Lige meget hvor stærkt et brand eller hvor lang en historie, man havde før pandemien, var det et helt andet kriterie, der afgjorde om man var inde i varmen eller ej: Om man blev opfattet som nødvendig og essentiel eller ej. Og definitionen af essentiel kunne både være officielt defineret som medicin og dagligvarer eller en mere uofficiel definition som ‘det gode liv hjemme bag de mørke lockdown-gardiner’.
Nogle brancher forsvandt endda helt ud af forbrugernes horisont, mens andre uden videre tog en central plads – virtuelle møder, cykler, bageudstyr mv. er blot nogle eksempler. Man taler også om ’stay at home’-aktier, der netop afspejlede kæmpestor interesse for de koncepter og forretningsmodeller, der passede som fod i hose med en pandemi.
Produkterne er i sig selv interessante – altså at nogle var dømt ude og inde – men det er også interessant, at lukningen af fysiske butikker gav et frirum til eksisterende netbutikker eller en døråbning for nye netbutikker.
Der er et berømt citat af Louis Pasteur, der lyder: ‘Fortune favours the prepared mind’. Det kan vi måske omskrive lidt til: Heldet favoriserer forberedte virksomheder. De virksomheder, der allerede var gået i gang med at tænke i flere salgskanaler og integration og harmonisering derimellem, kom meget bedre ind og ud af pandemien. Derudover var der andre, der blev favoriseret; de omstillingsparate og hurtige.
Og netop det er væsentlig læring til fremtidige kriser, der minder om en sort svane; flere kanaler, omstilling og hurtig ud af startboksen. Et Darwin-citat ville også være meget passende her:
“It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent; it is the one most adaptable to change.”
Charles Darwin