Interessen for Pinterest vokser – både blandt forbrugerne og brands. Mediet er en af de mest visuelt spændende platforme at annoncere på og har samtidig en unik egenskab til at skabe relevant trafik til websites. Men hvor skal du som brand starte? Og er det overhovedet et medie, der er relevant for alle? Bliv klogere på, hvordan dit brand kan indfinde sig på platformen, og hvilke organiske og betalte resultater du kan skabe gennem Pinterest.

Af Christoffer Vorm, Dentsu

Over 1,1 million danskere har allerede fundet deres vej til platformen, og flere brands er på vej. Pinterest er et af de medier, som forbrugerne i højere grad benytter på daglig basis. Instagram og Facebook har i mange år haft de fleste marketingfolks opmærksomhed, mens Pinterest i baggrunden har vokset sig til en solid platform med nye brugere hver dag. I Danmark har mediet tiltrukket cirka en fjerdedel af befolkningen, mens der på verdensplan er over 450 millioner brugere – eller såkaldte ’pinners’ – på månedlig basis. Der findes et enormt potentiale på platformen, både organisk og betalt, som venter på at blive anvendt.

5 steps til at komme i gang med Pinterest

Der stilles store krav til annoncører på Pinterest, idet det mest essentielle på platformen er at tilpasse sit content, så det føles som en integreret del af brugernes personaliserede feed.

Pinterest bliver sat i samme bås som andre sociale medier og bliver af mange annoncører betragtet som en markedsføringskanal, der kun skal bruges i top funnel. Det er en fejlbetragtning. Pinterest er et søgemedie, hvor brugerne aktivt er på udkig efter noget, der matcher deres behov – ofte deres næste mindre eller store investering. Indholdet, som brugerne bliver vist i deres feed, er derfor relevant, fordi det sammensættes på baggrund af forbrugernes søgeadfærd.

For mange brands kan det være uoverskueligt at komme i gang på Pinterest. Derfor har mediebureauet Dentsu udarbejdet en guide med fem simple steps til at komme i gang.

#1 To Pin or not to Pin?

Først og fremmest skal du vurdere, om Pinterest er relevant for din forretning. Hvis din forretning er inden for boligindretning, gør-det-selv, styling, mad, rejse eller lignende, er Pinterest en no-brainer, fordi det rammer spot on i mediets iboende kontekst.

#2 Opret en (annonce)konto

Når du har taget beslutningen om at være til stede på Pinterest, kan du med fordel gå i gang med at oprette en konto. Uanset, om du går efter betalt annoncering eller en organisk tilstedeværelse, skal du starte med at oprette en virksomhedskonto med din forretnings navn og logo.

#3 Læg en strategi

Overvej, hvilke målsætninger du har ved dit brands tilstedeværelse på Pinterest. Ønskes der ekstra opmærksomhed omkring jeres brand eller produkt? Eller er formålet at skabe flere konverteringer til websitet? Så kan I komme langt for pengene på Pinterest, hvor annoncevisninger kan koste det halve af for eksempel Facebook.

#4 Vælg din målgruppe (og søgeord)

Overvej, hvem den vigtigste målgruppe er i forhold til at opnå målet om en stærk tilstedeværelse på Pinterest. Hvis du går den organiske vej, så hav målgruppen i baghovedet, når du laver content. Hvis I vælger betalt annoncering, kan I med fordel indsnævre målgruppen baseret på eksempelvis demografi, geografi og interesser.

#5 Skab værdifulde Pins

Hvad enten du har valgt organisk eller betalt annoncering (eller begge dele), er de kreative elementer essentielle. Det er afgørende at benytte billeder i høj kvalitet og samtidig fokusere på at arbejde med tekster på billedet, descriptions og fængende titler. På den måde kan du finde ud af, hvad der fungerer bedst for din forretning og det mål, du har sat.

Adskillige muligheder med den kreative platform

Pinterest adskiller sig fra andre platforme. Det er en social platform som eksempelvis Instagram, men den performer som Google. Brugere på Pinterest finder opslag ud fra udvalgte interesser og søgninger, og samtidig kan de interagere med annoncer og shoppe direkte i appen gennem Pinterest Shopping. Platformen forbinder sine brugere til både inspiration og køb, og mediet kan således positioneres som en blanding af et socialt medie og en søgemaskine.

Potentialet på Pinterest er derfor enormt, og der findes mange muligheder for at ramme kunderne i forskellige faser af købsrejsen. Det kan både gøres gennem organisk promovering, men er bestemt også effektivt med betalt annoncering.

Læs mere om, hvordan HTH indtog Pinterest organisk her