Det er slut med at være blevet leder for at få andre til at tjene dig. Rollerne er byttet om. Fremtidens leder er en tjenende leder. En slags butler.

Når jeg ser ud i virksomhederne i dag, så er mange godt på vej med deres ledelsesform og virksomhedskultur, men desværre står endnu flere stille.

Det kan som leder være svært at komme i gang med den forandring, der skal til for at kunne følge med ind i fremtidens virksomhedsstruktur – for denne gang er det ikke medarbejderne, der skal forandre sig, men dig som leder.

Engang var det også svært for lægerne at forstå, at grunden til, at så mange af deres patienter døde, var, at de ikke vaskede hænder mellem hver operation. I dag kan vi slet ikke forestille os, at de ikke kunne se logikken.

Sådan kommer vi også til at se tilbage på nutidens ledelse ude i fremtiden. Hvordan kunne vi finde på at lade medarbejdere blive syge af at gå på arbejde og forsvinde mellem hænderne på os, når vi havde allermest brug for dem?

Sig goddag til butleren

Det hele starter med dig som leder. Og en måde at gribe det an på kan være at se på din egen rolle med nogle nye briller med farvet glas. Det handler nemlig ikke om, at der er noget, du mangler at lære.  Du er allerede bestået. Det handler om, om du kan skifte perspektiv og lede ud fra dit hjerte.

Forestil dig nu, at du kigger dig i spejlet igennem det farvede glas i de nye briller. Her ser du en butler, der til en forveksling ligner dig.

Han står stolt ved hoveddøren til din virksomhed og byder alle velkommen.

Han sørger for, at alle i huset har, hvad de skal bruge.

Hans imødekommenhed og ydmyghed giver dem følelsen af at høre til.

Han skaber et rum for tillid, tryghed og tilgivelse.

Alle i huset ved, at de kan komme til ham med deres udfordringer og bede om hjælp, og han er den, som samler trådene for at kunne hjælpe alle bedst muligt.

En butler skal altså kunne se ind bag mennesket – og skal hele tiden være ét skridt foran for dermed at kunne gribe suppetallerkenen, før den rammer gulvet. En butler er hjertet midt i huset.

Kan du mærke det?

Det kunne være dig.

Hvordan føles det at være butler?

Det er nemlig sådan, at når du først er blevet en butler, så kan du slet ikke lade være med at være en butler. En butler er nemlig butler med hjertet.

Som butler behøver du ikke fare rundt og løse opgaver hele tiden – din opgave er i langt højere grad at stå stille og vente på, at der er brug for dig, så du kan træde til med det samme. Du skal altså som butler stoppe op, for at I som virksomhed kommer fremad.

Du er ikke længere bare en titel, men en personlighed, for en butler uden personlighed er bare en stumtjener uden mulighed for at gøre en forskel andet end at være knage for andres aflagte overtøj. Derfor er en butler ikke noget, men nogen. Jeg kunne fortsætte i analogien, men jeg er sikker på, at du har forstået pointen.

Menneske først, så leder

I fremtiden er du som leder medarbejdernes omsorgsperson, der sørger for, at ting sker, og at alle føler sig som en del af virksomheden. 

Du er blevet medarbejdernes bindeled ud til de andre ledere, sådan at I som ledergruppe kan sørge for at servicere jeres medarbejdere bedst muligt.

Jeg kalder det ’væredygtig ledelse’.

Medarbejderne kan nu gøre det, de er bedst til. De skal bare levere – eller udleve – deres opgave uden for mange forstyrrelser omkring dem eller inde i dem selv.

Du behøver ikke længere at vide bedst, men skal i stedet vide, hvem der ved bedst, og hvordan du får det bedste frem i dem.

Hver dag kan du møde ind på arbejdet med hjertet først og gå hjem med det i behold. Med butlerrollen er du altså menneske først, så leder.

 

Cæcilia Nilsson er ledermentor, brobygger og futurist. Hun har grundlagt Lederløft og udviklet De 17 Ledelsesmål. Hun brænder for at bygge bro mellem ledere og medarbejdere, så alle kan få et arbejdsliv, der giver følelsen af at være tilfreds og glæde sig til at komme igen i morgen.