I stedet for at fokusere på køn og alder som segmenteringsværktøjer, kan virksomheder rette blikket mod de forskellige livsfaser, som forbrugerne gennemlever. Derved kan man lettere nå frem til de indsigter, som gør kommunikationen mere vedkommende og rammende – og i bedste fald kan det føre til produktudvikling og merværdi for både forbrugere og producenter.
En kvinde på 27 år kan befinde sig i flere livsfaser: studerende, gravid, nybagt mor med små børn eller mor til en tumling. Hendes livsfase siger meget mere om hendes forbrug end hendes alder – og derfor er livsfaser yderst relevant.
Bogen Fra vugge til krukke – Livsfaser og forbrug præsenterer grundtankerne i den kvalitative og intuitive tilgang til forståelsen af forbrugeradfærd og skaber dermed en unik referenceramme for arbejdet med segmenter.
I 2007 udkom den første bog om livets 17 faser med fokus på forbruget i de respektive livsfaser. Men i starten af 2020 udkom pej gruppen med en ny og kraftigt opdateret version af samme grundmodel.
Bogen er skrevet af pej gruppens ejer og direktør, Louise Byg Kongsholm, der også står bag pej gruppens andre bogudgivelser som Trendsociologi, Cross Channel 1 + 2 og Total Ret@il.
Som mange andre bøger har Fra vugge til krukke – Livsfaser og forbrug været under anmelderluppen hos Børsen, der har givet bogen seks ud af seks stjerner.
Se herunder, hvad Erhvervskommentator Henrik Ørholst har udtalt i forbindelse med anmeldelsen af bogen:
“En underfundig, tankevækkende og indsigtsfuld bog, der tegner et billede af danskerne gennem 17 forskellige livsfaser.”
“Det er sjældent, at jeg griner mig gennem en ledelsesbog. Men det skete her. Den er fagligt på toppen, men den er fyldt med morsomheder.
Vil du læse meget mere om bogen og de 17 forskellige livsfaser, kan du gøre det her.
Lige nu får du bogen med gratis, når du køber et abonnement på TID & tendenser. Læs mere her.