Ikke meget har været som det plejer det seneste år, og på årsdagen for nedlukningen var kommunikationsbureauet Advice klar med en rapport om danskernes adfærd før, under og efter coronakrisen. De nye tendenser og den ændrede forbrugeradfærd, som rapporten identificerer, er vigtig strategisk viden i arbejdet med målrettede, integrerede løsninger, lyder det fra bureauet.
Af Maria Rasmussen, Advice
Da coronaepidemien ramte Danmark for et år siden, blev hverdagen, som vi kender den, vendt på hovedet, og det skabte nye tendenser i danskernes adfærd og forbrugsvaner. De digitale 68’ere har øget deres indkøb af alkohol over nettet, DIY-projekter vinder frem, og de unge har fået øjnene op for værdien af det lokale butiksliv. Alt sammen vigtig viden, hvis man vil kommunikere relevant til de forskellige målgrupper, lyder det fra direktør og forbrugerekspert hos Advice, Maria Rasmussen.
Digitale 68’ere og unge, som handler lokalt
Undersøgelsen viser blandt andet, at forbruget på den anden side af den forestående genåbning vil blive flyttet fra ting, vi kan eje (tøj, sko, elektronik og boligindretning), til oplevelser (ferier, restauranter og wellness).
Dertil understreger tallene, at de unge under coronaepidemien er begyndt at handle mere lokalt, mens onlineshopping har fået fat i den ældre generation. Og meget tyder på, at mange danskere holder fast i deres nye forbrugsmønstre fremover.
Vi vil leve livet, og de unge vil fyre penge af
Undersøgelsen peger på, at forbrugerne i høj grad vil prioritere at gøre noget godt for dem selv, når verden igen åbner op. Ikke overraskende tegner der sig et billede af, at oplevelsesøkonomien vil opleve et opsving, når kulturinstitutioner, rejsedestinationer, restauranter mm. får lov til at genåbne.
Knap en tredjedel af danskerne forventer at holde en større del af deres ferie i Danmark, mens lidt under 30 procent forventer, at deres første ferie kommer til at gå til udlandet med fly. Samtidig opstår der blandt den yngre del af befolkningen et behov for at ’maxe ud’ i en kortere periode. 33 procent af de unge mellem 18 og 34 år forventer nemlig at bruge flere penge på noget, der gør dem glade nu og her, når coronakrisen er ovre.
”De fleste kan skimte en snarlig genåbning, og danskerne er efterhånden trætte af at sidde derhjemme. Tallene viser klart og tydeligt, at forbrugerne er klar til at komme ud og bruge de penge, som de har sparret op det sidste år. Det er en ganske naturlig reaktion. Vi har det seneste år været så begrænset i vores adfærd, så det er ganske naturligt, at der vil komme en reaktion efter åbning af landet igen,” mener Maria Rasmussen.
Fem trends, der vil definere fremtidens forbruger efter corona
På baggrund af undersøgelsen har Advice identificeret fem trends, som vil kendetegne Danmark i tiden under og umiddelbart efter corona, som man som virksomhed bør gøre sig klar til at imødekomme, hvis man vil holde sig relevant for de forbrugslystne danskere.
”Det er ikke kun interessant, hvordan tingene forholder sig her og nu, men også hvilke tendenser vi vil se fremover. For de fleste, som arbejder med målgrupper, er det superrelevant at vide, at unge danskere fortsat vil handle i butikker med lokal tilknytning, når krisen forhåbentlig lakker mod enden i nærmeste fremtid. Og for mange virksomheder er der et stort og uudnyttet potentiale i, at vi har fået en helt ny generation af internetbrugere – dem, vi kalder de digitale 68’ere – som er blevet trygge ved at handle på nettet,” fortæller Maria Rasmussen.
De fem trends:
1. At opleve er at leve
24 procent regner med at bruge flere penge på oplevelser frem for materielle goder på den anden side af nedlukningen.
2. Vis mig din hobby
58 procent vil holde fast i deres nyfundne ’hjemmehobbies’ efter corona.
3. Once local…
47 procent af de 18-34-årige har købt mere lokalt ind under corona, og tallene viser, at denne prioritering også fortsætter efter corona.
4. De digitale 68’ere
De ældre forbrugere mellem 50-70 år har kastet sig over de digitale indkøb med stor iver under corona, og det ser ud til at fortsætte efter genåbningen – især gruppens indkøb af vin, øl og spiritus online (82 procent).
5. Max, max, max
Mange unge har kedet sig under corona, og det er derfor ikke overraskende, at 25 procent af de 18-34-årige vil være mere sociale efter corona, mens over 33 procent forventer at bruge flere penge på noget, som gør dem glade nu og her, på den anden side af krisen.
Om undersøgelsen:
Undersøgelsen er foretaget af Advice i samarbejde med Userneeds. Datagrundlaget for undersøgelsen er en webbaseret spørgeskemaundersøgelse, indsamlet af den nordiske dataleverandør Userneeds. Undersøgelsen er baseret på svar fra 1.015 tilfældigt udvalgte danskere i aldersgruppen 18-75 år, repræsentativt fordelt.