Det spørgsmål har vi stillet denne måneds Fremtidspanel, hvor tre eksperter kommer med deres tanker og holdninger til et aktuelt emne. Fremtidspanelet består i denne måned af de tre tech-eksperter Tim Frank Andersen, Jarle Fink Kondrup og Rolf Ask Klausen.
Tim Frank Andersen, Co-founder og chairman, Liveshopper
’Liveshopping introducerer en helt ny og ærlig kanal, der skaber et direkte link mellem e-commerce brands og deres kunder’
Hvert år bruger jeg november og december på at researche mig frem til, hvad, jeg mener, vil blive de 10 vigtigste tech trends for det kommende år. I år kommer jeg blandt andet til at skrive om udviklingen inden for NFT (Non-Fungible Tokens) og metaverse (tjek Abbas kommende virtuelle koncerter i London, der har premiere i maj 2022).
Men lige nu er jeg mest optaget af én ny teknologisk trend, som jeg spår en meget stor fremtid, og det er livestream-shopping. Forestil dig, hvad der sker, når du tager tv-shopping formatet, bringer det op til 2021 og flytter det over på en 100 procent interaktiv platform som internettet. Så har du en rimelig god ide om, hvad jeg taler om.
Fænomenet er for alvor blomstret op i Asien, og allerede nu står liveshopping for op mod 15 procent af al online handel i Kina. Jobbet som Livestream Anchor er lynhurtigt blevet anerkendt derovre, og alle store brands kører live events flere gang om ugen, hvor deres kunder kan chatte direkte med vært og brand – plus købe produkterne direkte via programmet. Under sidste års Singles Day Event blev der omsat for 7,4 milliarder dollars via livestream-shopping events.
Herhjemme er det stadig ’early days’, hvor kun relativt få virksomheder er gået i gang, men resultaterne er meget lovende: Kæmpe engagement, meget høje konverteringsrater og stor begejstring hos kunderne.
I takt med at det bliver både sværere og dyrere for e-commerce virksomheder at markedsføre sig via sociale medier på grund af strammere regler for tracking, vil behovet for at hjemtage både kunderelationen og kundedata stige – og dermed behovet for at revitalisere virksomhedernes egne websites. Her er liveshopping et virkelig stærkt værktøj. Så hvis I ikke allerede er i gang med at undersøge, hvad det kræver, vil jeg anbefale jer at få det på jeres strategiske agenda for 2022.
Jarle Fink Kondrup, CXO/Partner, Experiences by Innovation Lab
’Fremtidens metaverse kommer til at byde på spændende oplevelser ud over det sædvanlige’
Spørgsmålet er jo bredt. Hvilket passer godt til svaret, da der næppe er ét enkelt svar på, hvilken teknologi der kommer til at blomstre eller måske endda være skelsættende.
Til alle tider har der været forskellige teknologier, der har gjort en forskel, men det er faktisk ofte teknologiernes kombinationer med hinanden, der har skabt de store spring for menneskeheden.
Jeg vælger at tolke spørgsmålet som værende, hvad vil være interessant (for dig og mig) at følge nøje og eventuelt selv gøre sine erfaringer med. Medmindre du er investor eller gambler, så er det jo den del, som er interessant.
Den stærkeste kombination, og mit bet på teknologi, der vil blomstre i den kommende tid, vil være det at være sammen som mennesker, omkring en oplevelse, understøttet af teknologi.
Inden for de næste 5-10 år vil udformningen af et fælles online univers, et såkaldt metaverse, være det absolut mest interessante. Det er en sum af nytænkning og udvikling på flere områder: hardware, båndbredde, computerkraft, værktøjer og standarder, digital handel, indhold, online adfærd og en virtuel platform.
At vi kan mødes med venner, bekendte og folk fra hele verden i et univers, hvor de fysiske love ikke gælder, og hvor det kun er fantasien, der begrænser dig. Det må unægtelig byde på spændende oplevelser ud over det sædvanlige.
Vi ser allerede musikikoner som Billie Eilish, Dillon Francis, Deadmau5 og John Legend optræde for millioner af koncertgæster i online spilverdener som for eksempel computerspillet Fortnite. Vi ser modebrandet Balenciaga præsentere sin nyeste kollektion som et interaktivt online runway show, og vi både oplever og udøver sport i virtual reality. Vores liv har i lang tid været online, på godt og ondt, og i fremtiden flytter kroppen og vores fysiske bevidsthed med.
Metaverset vil blive fremtiden for al handel, digitale medier, undervisning, rejser og meget mere, samt fundamentet for vores sociale relationer til og interaktion med andre. Metaverset er næste version af internettet, som vi kender det i dag. Det vil bestå af både velkendte, men også udenjordiske rum, knyttet sammen til ét univers. Det vil understøtte samarbejde, der vil være en gennemgående og velfungerende økonomi, og det vil have åben adgang for alle. Det bliver et helt nyt paradigme.
Facebook har sågar ændret sit navn til Meta for at understøtte visionen om fortsat at være limen mellem mennesker i fremtiden. Men selv om mere end en femtedel af alle Facebook-ansatte arbejder med at realisere denne Spielberg-agtige verden, tror jeg, der går lidt tid, inden vi er i mål.
Indtil vi får et metaverse, om det bliver Facebook, Roblox, Epic Games, Unity, Microsoft, NVIDIA eller en helt syvende, er jeg dog overbevist om, at vi vil se flere ’fysiske’ oplevelser vinde frem. Heri vil vi se en lang række teknologier, der bliver brugt til at skabe og understøtte sensoriske oplevelser. Det skal allerhelst være oplevelser, der skaber fordybelse – og måske endda en transformation for os som mennesker og individer.
De første virksomheder, der skaber og sælger billetter til sådanne oplevelser, er allerede på vej. I USA er virksomheden Meow Wolf bannerfører, og ja, oplevelser er en lukrativ forretning. Det nyeste skud på stammen, Meow Wolfs Denver Installation, solgte 35.000 billetter på bare én enkelt dag. Endda under Covid-19-begrænsninger, og da deltavarianten gjorde sin entre.
Når vi så kombinerer metaverse med fysiske oplevelser, så ender vi med en slags Westworld, hvor man kan ’leve og opleve uden grænser’. Men der er vi (heldigvis) ikke helt endnu.
Det er ikke et spørgsmål, om det sker, men hvornår. Den nye metaverden kommer. Hvis du vil forblive relevant, kan du med fordel begynde at udvikle metaverse-målrettede produkter og tjenester.
Det vil formentlig kræve en opkvalificering af dit marketingteam i forhold til nye færdigheder og forståelse af marketingaktiviteter i det nye metaverse. Du får brug for oplevelsesdesignere og personer, der ved, hvordan man sælger til grupper. Sidst, men ikke mindst, en strategi for, hvordan det skal udfolde sig som en interessant metaverse-(service/produkt/koncept) oplevelse.
Rolf Ask Clausen, IDAs ekspert i nye teknologier
’Teknologi er hot. Digital teknologi er ultrahot’
Lad os lige et sekund lade som om, at teknologi ikke betyder noget. Frem med tryllestaven. Puf! Hvad er der tilbage af vores liv? Ikke meget. Ingen lys, ingen mad, ingen huse, ingen tog og biler, det er koldt, og vi har ikke noget tøj.
Prøv så samme øvelse med ’digital teknologi’. Puf! Mobilerne er væk, vi skriver breve og ringer. Kommunen har åbent til klokken 16 på torsdag, måske kan du lige nå derhen – husk mønter til parkeringsautomaten.
Så spoler vi tiden frem. Prøv samme øvelse tredje gang: 2031. Om ti år har vi:
Machine Learning/kunstig intelligens/AI overalt. Det foreslår dig hurtigste vej på arbejde i dag, hvad du kan lave til aftensmad, hvad du burde spise, holder orden på dine fotos, holder styr på lejligheden og regningerne og laver en daglig to-do-liste for dig.
Er du så uheldig at blive syg, vurderer Machine Learning din tilstand, målinger og scanninger sammen med lægen. Data fra dit genom inddrages sammen med aktuelle blodprøver. Er det alvorligt, for eksempel kræft, og skal du opereres, guider AI’en din kirurg til minimalt indgreb og maksimal effekt. Du bliver betydelig hurtigere rask.
På gaden nikker du venligt til langsomme, fredelige robotter, som bringer post ud, kommer med din mors medicin og henter din glemte taske ud til kolonihaven. Din bil er sandsynligvis selvkørende, hvilket er rart efter en hård arbejdsdag.
Dine penge kører stadig via banken, men du er ved at droppe den og vælge en helt simpel pengeforvalter. Dine pensionsaftaler er delvist styret på blockchain, og det samme er en del af dine pensionsinvesteringer, og til køb i udlandet bruger du en statsudstedt kryptovaluta. Når du hører en god sang, køber du evig ret til den som NFT (Non-Fungible Tokens), bogfører retten på blockchain, og der drypper betaling ind direkte til artisten fra dig.
En del af tiden bærer du et 3D-headset, som lader dig arbejde, spille og opleve i metaverset, som bliver meget stort.
Om ti år er den aktuelle chipmangel væk. Du kan overveje, om du også vil trylle ovenstående væk. Men husk: Det er formentlig blevet en lige så stor del af dit liv, som Facebook er i dag.