Nogle gange opstår en trend blandt forbrugerne og bliver derfra til et konkurrenceparameter hos butikkerne.

Af Flemming Birch

Mange forbrugere opfatter klimavenlighed som en del af det gode liv i dag, og derfor står virksomhederne på nakken af hinanden for at konkurrere på at være mest klimavenlig. Det giver god mening. Kunderne vil have noget – butikkerne leverer.

Andre gange starter en trend med, at en virksomhed vil differentiere sig og finde sit såkaldte ‘blue ocean’, og snart hopper alle konkurrenterne med, for nu er det åbenbart dét, vi konkurrerer på – også selv om ingen forbrugere har bedt dem om det. Det sidste er Amazon verdensmestre i.

Når Amazon gør noget, så gør alle konkurrenterne det også, og ingen trækker vejret og spørger, om det overhovedet giver mening, eller om det er investeringen værd.

I en del år har Amazon for eksempel forsøgt at bilde verden ind, at det vigtigste konkurrenceparameter i onlinehandel er leveringshastigheden. Det kan simpelthen ikke gå hurtigt nok med at få leveret de pakker.

Forbrugere forventer, at de kan bestille en vare online, og en time senere har de den i hånden, siger Amazon.

Den er alle de andre så hoppet med på, for det ved Amazon jo nok bedst.

Og jo da, hvis e-butikkerne er ved at falde over hinanden for at levere fra time til time, så er det vel de færreste forbrugere, der ligefrem beklager sig over det.

Faktum er bare, at folk foretrækker at få varerne leveret til deres lokale pakkeshop og hente dem, når det lige passer dem. Pakkeshoppene, det er dem, der altid klager over, at folk er langsomme til at hente deres pakker. Så haster det åbenbart ikke mere.

Men uanset hvad, så er det dér med at levere varer som lyn og torden ved at være en saga blot.

For det første er det ikke særlig klimavenligt at drøne rundt med lastbiler, før de er helt fyldt op. For det andet mangler der folk til at drøne rundt i lastbilerne. Derfor kommer vi til at vente længere på de varer, vi har bestilt online.

Det ved Amazon godt, og de har nu gjort en opdagelse. De har nemlig fundet ud af, at der findes en forretningsmodel, hvor kunden kan få varen med hjem ikke bare om et døgn, ikke bare om en time, men med det vons!

Den fysiske butik hedder modellen. Og derfor vil Amazon nu i gang med at åbne butikker i hele USA, hvor – hold nu fast – kunderne kan få varerne med det samme.

Og oven i hatten har de indgået en aftale med supermarkedskæden Krogers, som har 3.000 butikker i USA, om, at man fremover kan hente og tilbagelevere sine Amazon-varer hos dem, når det sådan lige passer forbrugeren i hverdagen.

Men manglen på arbejdskraft rammer jo ikke bare transportbranchen, den rammer også detailhandlen. 

Det betyder, at butikkerne i de kommende år er nødt til at indskrænke deres åbningstider, simpelthen fordi der mangler folk til at tage vagterne.

Når åbningstiden indskrænkes, er de fysiske butikker enten nødt til at lære kunderne at handle i endnu mere begrænsede tidsrum end i dag, og det kommer aldrig til at ske, eller også må de gøre det mere attraktivt at handle hos dem uden for åbningstiden – og det gør de ved at tilbyde gode onlineløsninger.

Dermed smelter offline og onlinehandel endeligt sammen i de kommende år. Tvunget af omstændighederne: Nemlig klimaet og manglen på arbejdskraft.

 

Foto: Unsplash