Den fysiske detailhandel er ikke fulgt med tiden, og det hævner sig nu specielt under Covid-19. Der er brug for et nyt mindset, hvor brands bygges digitalt op fra bunden. 


Artiklen er skrevet af Martin Jagd Graeser


Det er over 8.000 år siden, at de første butik­ker så dagens lys, og siden har verden ikke kunnet fungere uden. Varer skulle distribueres, og derfor opstod butikker og markedspladser. Denne model har vist sig at være yderst leve­dygtig gennem historien. Ingen samfunds­model eller ideologi har kunnet klare sig uden butikker som en naturlig funktion.

I det moderne forbrugersamfund har butikken fået en central og uomgængelig plads i vores liv – ikke kun som en økonomisk mekanisme, men også som kulturelt og socialt samlingspunkt. Hvem kan forestille sig ’Matador’ uden de konkurrerende tøjbutikker i fortællingen om sociale forskelle og nye økonomiske tider?

I det 21. århundrede står butiksmodellen i

Hovsa…

Denne artikel kræver login. Er du allerede abonnent på TID & tendenser, kan du bare logge ind herunder. Er du ikke abonnent kan du få et abonnement lige her.