Det spørgsmål har vi stillet denne måneds Fremtidspanel, hvor tre eksperter kommer med deres tanker og holdninger til et aktuelt emne. Fremtidspanelet her i april består af media- og reklameanalytiker Ole E. Andersen, ekspert i digitale trends Astrid Haug og Chief Experience Officer Rasmus Houlind.

Ole E. Andersen, media- og reklameanalytiker

“Outdoor-reklame bliver fremtrædende”

 Hvad er de vigtigste markedsføringsmetoder i 2021? Dem med størst vækst? Dem med størst effekt?  Dem med størst udbredelse? Dem med størst betydning? Med et logisk snit ned gennem alle fire muligheder vil jeg pege på tre aktiviteter:

For det første bliver det helt afgørende for alle webshops at holde på de mange nye kunder fra coronatiden. Det handler om retention, mersalg og win-back procedurer, når kundernes køb begynder at aftage eller helt ophøre. Metoderne er begavet og behændig personaliseret direct marketing, gode brugeroplevelser på hjemmesiden, sales promotions, gode tilbud og andre incitamenter til at fortsætte som kunde.

Den anden vigtige markedsføringsmetode skal prioriteres af konkurrenterne til webshops, nemlig de fysiske butikker som medium med fokus på point-of sales-stimuli og personlig rådgivning. At trække kunderne tilbage til butikkerne, bekræfte og bestyrke dem i, at de fysiske butikker forsat kan noget særligt, der netop differentierer dem fra onlineshopping. Alle sanser kan aktiveres, oplevelser, produkter kan prøves og købes på stedet. Ingen afhentning i tilrøgede kiosker eller afventning på distributionsfirmaets varevogn.

Den tredje vigtige markedsføringsmetode, som jeg vil pege på, er outdoor-reklame i alle dens afskygninger: busser, metrostationer, stoppesteder, supermarkeder og andre digitale reklameformer i bybilledet. Efter nedlukning og indeliv vil der være et akkumuleret behov for at komme uden for hoveddøren, både med henblik på en rar følelse af tilbagevenden til almindeligt liv, at mødes venner og bekendte på nye eller kendte steder og/eller til at tage på indkøbs- eller shoppetur og blive inspireret. Det betyder mange mennesker i gadebilledet. Outdoor-reklamer er kendetegnet ved hverken at stjæle forbrugernes tid eller nævneværdigt forstyrre planlagte aktiviteter og er derfor en god mulighed for alle brands og butikker til at reminde om deres eksistens.

 

Astrid Haug, ekspert i digitale trends

“Inddrag og engager brugerne”

Der er masser af fokus på marketing optimisation tools og annoncering, så jeg vil hellere zoome ind på indholdssiden snarere end tekniksiden. Her anbefaler jeg at have fokus på fire områder:

  • Content marketing: Giv folk noget indhold, der får dem til at tale om jer. Det kræver en ekstra indsats at lave noget godt populært indhold, men det er ofte givet godt ud i det lange løb. Det kan være en trendrapport, podcast, how to-guides, quizzer eller en blog. Godt content marketing-indhold har en lang levetid og er derfor godt givet ud.
  • Engagement-strategi: Har I mon en plan for brugergeneret indhold og crowdsourcing? De færreste arbejder strategisk med at inddrage brugere og omverdenen og går på den måde glip af et kæmpe potentiale. Lykkes det at engagere brugerne, får I marketing, som man ikke kan betale sig fra.
  • Employee- og CEO-advocacy: Hvordan arbejder I med de medarbejdere og ledere, som gerne vil gøre en ekstra indsats på sociale medier? Det er en af de bedste måder at styrke virksomhedens og deres personlige brand. Det handler i høj grad om at forløse den enkeltes faglighed, snarere end at gøre dem til afsender af marketingbudskaber.
  • Visuel strategi: Et billede eller en video siger meget mere end ord. Så hvordan ser jeres brand ud, hvis I fjerner alle ord fra hjemmesiden og sociale medier? Tilbage har I jeres visuelle udtryk. Det er mange steder lidt pauvert. Lav en strategi for jeres fotos, videoer og grafikker. Og sæt ressourcer af til at løfte området.

 

   

Rasmus Houlind, Chief Experience Officer i Agillic

“Influencer marketing gennem mikroinfluenter bliver det helt store”

Efter at corona-lockdown tvang alle til at accelerere digitaliseringen, er udgangspunktet for al markedsføring og handel nu digitalt. Alt andet er tilvalg. I løbet af 2020 blev der først ’slukket’ for annoncering, og trenden med at flytte kundedialogen fra betalte til egne medier (paid til owned) fik yderligere fart. Senere kom de betalte medier igen – men med fornyet styrke i form af hjælp fra førstepartsdata fra de mange nye digitaliserede kunderelationer. Udgiften til betalte medier såsom Google og Facebook økosystemerne har det dog med fortsat kun at bevæge sig i én retning.

De vigtigste markedsføringsmetoder for dig i 2021 afhænger naturligvis også af, hvor moden din virksomhed er. Er den allerede veletableret eller ej? Hvis alt for få kender dit brand, så er du nødt selv at italesætte det overfor målgruppen. Dermed kommer man ikke udenom digital annoncering.

2021 bliver for alvor året, hvor influencer marketing bliver en lettilgængelig og sammenlignelig markedsføringsmetode. Ikke forstået på den måde, at du blot skal købe dig til et par opslag hos A-list celebrities, men derimod købe intelligent ind hos relevante mikro-influenter via tools som for eksempel Woomio. Mikroinfluenterne formår på troværdig og omkostningseffektiv vis at iscenesætte dit brand over for deres ofte meget loyale følgerskare.

For de veletablerede virksomheder, har vi for eksempel på Agillics kunder oplevet en markant vækst i deres kundebaser og deres volumen på egne medier såsom app push og email og sms-permissions som følge af pandemien. Med den gennemsnitlige prisudvikling inden for digital annoncering er det helt naturligt som etableret brand at forsøge at flytte samtalen fra betalte til egne medier. I 2020 steg først volumen af de simple nyhedsbreve kraftigt og siden har de mange digitale adfærdsdata boostet profitabiliteten i at udsende aktuelt og personaliseret indhold og tilbud ud til sine kunder på netop disse omkostningseffektive markedsføringskanaler.

Summa summarum, så er det min klare oplevelse, at influencer marketing ved hjælp af især mikroinfluenter bliver det helt store i forhold til at nå ud til nye kunder. For mere etablerede virksomheder bliver det omnichannel marketing, hvor den ideelle kombination af personaliserede kampagner og effektiv livscyklus-kommunikation orkestreret på tværs af kanaler er en klar vinder.