En ny rapport fra Euromonitor International ser nærmere på fem tech-drevne trends, som vil få stor indflydelse på udviklingen inden for forbruget i 2021.
Den teknologiske udvikling har taget et kvantespring det seneste år. Euromonitor International præsenterer i en ny rapport fem markante tech-drevne trends, som vil blive påvirke forbrugernes adfærd i 2021.
1: The Digital Balancing Act
Virksomheder har ikke kun brug for at forbedre deres evner online for at imødekomme kravene fra de klogeste digitale forbrugere, men de bliver nu i stigende grad bedt om at betjene forbrugere uden den samme digitale knowhow.
Et godt eksempel er den tyske startup Parcel Lab, som giver online detailforhandlere mulighed for at imponere forbrugerne med en bedre shoppingoplevelse efter deres checkout. Platformen kobler sig på logistikvirksomhedernes hjemmesider samt vejr- og trafikovervågningstjenester for at gøre det muligt for detailhandlerne at levere mere skræddersyede meddelelser til digitale forbrugere.
2: Commerce Your Way
Mens den digitale revolution har ført til en diversificering af forbrugernes valg, vil de ændringer, der er igangsat af coronakrisen, tvinge mange virksomheder til at genoverveje deres tilgang til forretning og deres måde at engagere forbrugerne på.
På mindre end en måned lancerede PepsiCo i USA to forskellige direct-to-consumer-platforme med en bred portefølje af produkter. PepsiCo indså, at det kunne være med til at reducere udfordringerne i forsyningskæden, der blev forværret af coronakrisen, ved at gå direkte til forbrugerne.
3: Virtual Hits Mainstream
Flere forbrugervendte virksomheder forventes at investere i teknologier, der kan understøtte virtuelle aktiviteter for at forberede sig på en æra, hvor det digitale bliver en selvfølge for flere og flere forbrugere.
Det amerikanske stormagasin Kohl’s gik sammen med Snapchat i begyndelsen af 2020 for at skabe en unik virtuel ’klædeskabsoplevelse’ ved hjælp af Snapchat-appens AR-teknologi, der giver forbrugerne mulighed for at gennemse og skabe forskellige outfits med tøjet. Med Snapchat-appen kan forbrugerne træde ind i et AR-omklædningsrum, mikse og matche produkter og foretage et køb hjemmefra. Forbrugerne kan også tage selfies med produkterne.
4: From Livestreaming to Live Selling
Brands, der ønsker at nå ud til bestemte grupper, bør undersøge denne nye form for salg, da livestream-salg kommer til at få stor fremgang over hele verden som en måde at forbedre online shoppingoplevelser på.
I ugen op til julen 2020 samarbejdede den største amerikanske detailhandler Walmart med den populære kinesiske app TikTok. Selv om TikTok gradvist har bevæget sig ind i e-handel, så var dette platformens første livestream salgsevent i USA. I løbet af en times livestream kunne brugerne købe Walmart-modeartikler, der blev præsenteret af TikTok-brugere i appen. Efter selve salgseventen kunne brugerne fortsætte med at shoppe udvalgte varer på Walmarts TikTok-side.
5: The Great Reset on Last Mile
Både detailhandlere og takeaway-udbydere er på udkig efter løsninger, der kan håndtere den historiske stigning i e-handel. Disse virksomheder bør derfor fortsætte med at eksperimentere med nye leveringsmetoder for at imødekomme den stigende digitale efterspørgsel.
I slutningen af 2020 begyndte Yandex Eats, som er et datterselskab af tech-giganten Yandex, at bruge selvkørende robotter til at levere måltider i Moskvas centrale forretningsdistrikt. Når ordren er afgivet, finder robotten vej til restauranten for at afhente måltidet og derefter aflevere det på den valgte lokation.
Kilde: Euromonitor International