Abonnementsmodellen er blevet afgørende for fremtidens vækst, og nye strategier er nødvendige for at holde trit med udviklingen. En ny bog guider dig i den rigtige retning.
Væksten i antallet og størrelsen af abonnementsforretninger har været enorm, og mange af de største virksomheder i verden har funderet deres forretning helt eller delvist i abonnementer. Det gælder for eksempel Microsoft, Apple, Meta, Netflix og Amazon. Fra 2011 til 2020 steg abonnementsøkonomien på verdensplan med hele 435 procent til 650 milliarder dollars i 2020, og den forventes ifølge Forbes at blive mere end fordoblet til svimlende 1,5 billioner dollars i 2025. Det er mere end en fordobling på fem år.
Ser vi på Danmark, er vi blevet storforbrugere. Ifølge Dansk Erhverv Digital går hele 21 procent af al privat onlinesalg til abonnementer. Ikke mindst de yngre, generation Z (født 1997-2015), der er vokset op med Netflix og Spotify, elsker abonnementer. Væksten gælder også i virksomhederne, der køber og sælger abonnementsløsninger som aldrig før. Prøv at tælle, hvor mange abonnementer du egentlig har i din virksomhed. Du vil sandsynligvis blive overrasket over det store antal.
Abonnementsmodellen er kommet for at blive
Abonnementer var ikke bare en midlertidig trend, men har revolutioneret den måde, som vi køber ind på. Fremadrettet vil abonnement som forretningsmodel fortsætte med at ændre hele brancher og øge trenden henimod, at vi ikke ønsker at eje så meget længere med alt det besvær, der følger med. Vi vil hellere blot have adgang til alting – services, viden, software, produkter, systemer og kompetencer – med al den fleksibilitet og convenience, der følger med.
Udviklingen har også vist, at den stærkeste forretning hverken er abonnementsforretningen eller transaktionsforretningen, men kombinationen af disse. Når der skabes samspil og maksimal synergi mellem de to forretningstyper, er det nemlig muligt at høste fordelene ved begge.
De færreste abonnementsforretninger fungerer imidlertid som for 10 eller blot fem år siden. Udviklingen går rasende stærkt, og ’version 1.0’ af abonnementet er ikke længere gangbar. Der er brug for at løfte forretningen til næste niveau. Med afsæt i sit arbejde med at hjælpe mere end 500 virksomheder med at skabe faste indtægter, mersalg og stærke kunderelationer via en abonnementsløsning har Andreas Dirksen fra SignUp Academy skrevet en ny bog om netop dette.
Bogen hedder ’Level UP’ og giver dig 18 gennemprøvede anbefalinger til, hvordan du løfter din forretning til næste niveau og rækker ud efter stjernerne. ’Level UP’ udkommer den 12. september og kan allerede nu forudbestilles som fysisk bog, lydbog og e-bog via Saxo.com.
Foto: ‘Level UP’ af Andreas Dirksen