En ny finanskrise er uundgåelig. Så hvordan kan man som designvirksomhed sikre sig mod den næste krise? Denne artikel forsøger at give svar på nogle af de spørgsmål, som designvirksomheder bør stille sig selv.


Af Mads Arlien-Søborg


 

Det er i år ti år siden, at finanskrisen ramte Danmark. Krisen var et resultat af nogle meget gunstige lånemuligheder, stigende boligpriser og en opskruet optimisme på aktiemarkedet, der blandt andet førte til spekulative investeringer opmuntret af bankerne selv – alt dette skabte en økonomiske boble, der som bekendt bristede i efteråret 2008. For de danske designvirksomheder var det et hårdt slag. Tiden op gennem 00’erne havde været én lang opadgående kurve. Man oplevede stort set kun vækst og overskud på bundlinjen. Alt kunne lade sig gøre, fordi butikkerne og forbrugerne købte designprodukter i stor stil. Selv de virksomheder, der satsede på små kolle

Hovsa…

Denne artikel kræver login. Er du allerede abonnent på TID & tendenser, kan du bare logge ind herunder. Er du ikke abonnent kan du få et abonnement lige her.