Robotter, selvbetjening, skærme i alle afskygninger og kunstig intelligens til alt fra butiksovervågning til personalisering. Det er nogle af nøgleordene for fremtidens butiksoplevelse at dømme ud fra indtrykkene på EuroCIS, der er Europas største messe for retailteknologi. I denne artikel får du et indblik i de vigtigste bevægelser samt en række konkrete anbefalinger til potentielle teknologileverandører til design- og møbelvirksomheder, der ønsker at fremtidssikre butiksoplevelsen.
Af Kristoffer Okkels
Larmen fra de knap 500 teknologileverandører, der ihærdigt forsøger at overbevise detailhandlere om, at netop deres løsning er uundværlig, er øredøvende. På messegulvet er det vanlige inferno af menneskefødder blevet beriget med utallige selvkørende robotter, hvis kameraer og sensorer bliver sat på prøve for at undgå menneskemylderet. Fra de strategisk placerede madboder i de gigantiske messehaller spreder der sig den karakteristiske duft af ’currywurst mit pommes’.
Foto: Messe Düsseldorf / ctillmann
Ja, det er nemt at blive overvældet på EuroCIS. Ikke kun af de sensoriske indtryk, men også af alle de muligheder, som de seneste års teknologirevolutioner har introduceret for detailhandlen. Særligt fordi mange leverandører fortsat bruger 80 procent af tiden på at snakke om teknologi og kun i sparsom grad forstår at tale kundeoplevelser og forretningsværdi.
Men der er nu ingen grund til at vende hovedet væk fra forandringens vindstød af den grund, for i denne artikel får du en nøje kurateret opsamling af årets messe. Brudt ned i tre forventelige udviklinger og tre fascinerende muligheder for de kommende år.
Point-of-sale, selvbetjening og robotternes ankomst
Lad os få de oplagte observationer på banen først. For selvom det næppe er her, din kæbe rammer gulvtæppet, kan man ikke ignorere nogle de områder, som fyldte mest på EuroCIS.
Det drejer sig først og fremmest om point-of-sale (POS). Et område, som har været i hastig udvikling det sidste årti, hvor købsoplevelsen i stigende grad er blevet frigjort fra kasseapparatet. Dén trend er der mange leverandører, der gerne vil hoppe med på. Faktisk var der mere end 200 udstillere, der var relateret til POS, så der er nok at vælge imellem.
Fra et hav af tablets og skærme til mobilbaserede løsninger. Fra rendyrkede POS-systemer til komplette suiter, der også håndterer loyalitet, varebestilling og mobilshopping. Blandt de mest interessante for design- og livsstilsvirksomheder er leverandører som Partner, Flytech og DieboldNixdorf.
Det var også tydeligt at se, at POS-systemer glider over i egentlige selvbetjeningsløsninger, som der notorisk er en stor efterspørgsel på fra kundernes side. Her var innovationsflyvehøjden lidt højere, selvom de scan-selv-løsninger, som vi kender fra supermarkederne, fortsat dominerer.
Det er næppe den bedste kundeoplevelse for et design- og livsstilsbrand, og det var befriende at se flere leverandører, der tilbyder selvbetjening styret af kunstig intelligens og RFID-teknologi. Det gør processen noget mere elegant, og særligt RFID er oplagt at tænke ind i oplevelsen for butikker med højinteresseprodukter som design og interiør.
Her er der nemlig gode muligheder for at berige det fysiske produkt med et digitalt lag, hvor produktets oprindelse, kvaliteter og historie kan blive bragt til live på kundens telefon eller på butikkens skærme. Det kunne for eksempel være hos Invengo, Pan Oston eller LS Retail.
Den sidste af de åbenlyse indsigter handler om robotter og automatisering. Det er måske et stykke væk fra den synlige kundeoplevelse i butikken, men det har fundet vej til shortlisten alligevel. For der var en veritabel urskov af løsninger, der kommer til at gøre livet som detailhandler nemmere.
Fra praktiske opgaver som varestatus og gulvvask til administrative opgaver som indkøb, vagtplanlægning og kundeservice. Alt bliver om lidt forstærket af AI og hjulpet godt på vej af robotter. Besøg BrainCorp og Gausium for robotinspiration og tjek BlueYonder og SymphonyAI for backend-effektivisering.
Fremtidens forbundne og intelligente butiksoplevelse
EuroCIS gav et indblik i nogle af de tendenser, der kommer til at sætte barren for kundeoplevelser i de lidt højere luftlag. Her var det en fornøjelse at opleve, at drømmen om den sømløse, sammenhængende kunderejse er kommet tættere på.
Efter mange års tilløb viste leverandører som NewStore og Vusion Group, hvordan kundens digitale data kan blive aktiveret i den fysiske butik. Det betyder for eksempel, at ekspedienten fremover ved, hvem han eller hun rådgiver. Men øget sammenhængskraft giver også mulighed for at yde bedre kundeservice i butikken, for eksempel i forhold til produkter og størrelser, som den fysiske butik ikke har på lager.
En anden dominerende tendens var skærme. Det lyder måske ikke så vidtløftigt, men ét er den wow-effekt, som et brand kan opnå med bøjelige skærme, transparente skærme, hologram-displays og skærmbaserede prisskilte og hyldeforkanter. Men mindst lige så spændende er de muligheder, det giver, når alle overflader bliver levende.
For eksempel når kameraer eller sensorer registrerer, at du løfter t-shirten eller skønhedscremen fra hylden, og der automatisk afspilles en video foran dig med beriget produktinformation. Eller viser en produktsammenligning, hvis du løfter to produkter.
Det er en god kundeoplevelse, men det er også en kæmpe kommerciel mulighed for de detailhandlere, der ønsker at bringe retail media-bølgen ind i butikken. Tjek Bütema og Screenz for klassisk digital signage, og besøg Scala og Hanshow, hvis du vil se mere avancerede skærmløsninger.
Sidst, men ikke mindst, kommer man (selvfølgelig) ikke udenom AI og det intelligensløft, det kan medføre for en detailbutik. Det er ikke alle scenarier, der faktisk fortjener (eller er drevet af) kunstig intelligens, men til opgaver som analyse af kundeflow og optimal indretning af butikken er AI oplagt.
Tjek for eksempel Sensalytics og Hoffrogge til de formål. AI er også genialt, hvis man som kæde ønsker at arbejde professionelt med prissætning og forecasting, som Competera og Optimix demonstrerede på messen. Samtidig giver det også god mening at bringe AI i spil i forhold til marketing – for eksempel til kampagner og automatisk personalisering af produkttekster baseret på kundernes adfærd og kontekst. Her er EagleEye og Fraunhofer værd at holde øje med.
Retail er både spændende og svært i 2024
Livet som detailhandler er fyldt med udfordringer i de her år. Men forhåbentlig er du nu også blevet inspireret til at se mulighederne i den fysiske butik. For der er ingen tvivl om, at med det rette setup vil de fysiske kvadratmeter spille en afgørende rolle i kundeoplevelsen mange år fremover.
Men det kræver, at den ambitiøse retailer investerer i at holde butikkerne relevante – og det rejser en række svære spørgsmål. Om hvordan man ønsker, at teknologien skal understøtte kundens butiksoplevelse. Om hvornår tiden er rigtig til at foretage investeringerne i teknologi.
Om hvilke leverandører der har den rigtige, langtidsholdbare løsning. Om hvorvidt man skal man samle systemerne hos én udbyder og nyde de synergier, det medfører, eller om man tror på fleksibilitet og skalerbarhed ved at købe specialiserede løsninger på tværs af leverandører. Det er ikke simple spørgsmål, men de er nødvendige at forholde sig til for detailhandlere anno 2024. Det står lysende klart efter årets besøg på EuroCIS.