Gennem de sidste par år har der været masser af vindskift på retail-cykelstien, og det stiller store krav til ledere. Men hvordan skaber vi som ledere en øget top- og bundlinje i et presset marked?

Af Mikkel Pii

Covid-19 gav en stærk rygvind til nogen, mens det for andre føltes som at køre i 7. gear op ad bakke. For alle betød det, at hverdagen pludselig var mere foranderlig end først forventet. Derefter blev vi mødt af en form for ny normal, inden Rusland invaderede Ukraine, og energipriserne eksploderede, som i den grad også skabte usikkerhed og kraftige vindstød på cykelstien.

Som leder skal man altså holde rigtig godt fast i styret for at sikre fremdrift og retning. Alt dette samtidig med at vi også har et arbejdsmarked, der er præget af nye tendenser: Vi vil arbejde mindre, vi vil arbejde hjemme, vores arbejde skal være fleksibelt, vores arbejdsplads skal i langt højere grad være tilpasset til vores individuelle behov – men bemærk, at vi altså gerne vil arbejde. Det gælder også den generation af yngre mennesker, som tit får skudt i skoene, at de ikke gider arbejde. Det passer ikke, men de vil måske arbejde anderledes, end vi har været vant til…

– OG DET KRÆVER LEDELSE.

Samtidig har vi også en stor del af det øvrige arbejdsmarked, som prioriterer frihed og fleksibilitet højere end tidligere…

– OG DET KRÆVER LEDELSE.

I konsulentbureauet RCC arbejder vi hver dag med forskellige virksomheder, hvor ledelse og medarbejderudvikling er på dagsordenen, og hvor man har indset nødvendigheden af, at ledelse prioriteres højt – som ét af værktøjerne til at skabe vækst på top- og bundlinje i et presset marked. I denne artikel deler vi et par af de perspektiver, som kan være en hjælp for dig som leder.

Grib en kop kaffe og giv dig selv 17 minutter til dels at læse denne artikel, men også til at reflektere over din egen ledelse i forhold til din egen forretning. Er der ting, som du med fordel kan justere på, og hvad vil det kræve af dig som leder i retail?

 

1: KIG INDAD

Som ledere agerer vi forskelligt, og der er selvfølgelig stor forskel på at være direktør i et varehus med 400 ansatte og at være butikschef i en mindre forretning med otte ansatte. Men en af de modeller, som vi ofte har med på vores lederkurser, handler om den rolle, du indtager som leder. Det er ofte en position, som du enten selv har valgt (bevidst eller ubevidst) at placere dig i, eller en position, som dine kollegaer har placeret dig i.

Det kan være kulturen, vaner eller andet, der gør, at du har den rolle, du har, men det er altid en god idé at stoppe op og forholde sig til følgende: Hvilken lederrolle har jeg egentlig, og skaber jeg bedst muligt værdi ved at blive i den rolle – både for mig selv, men også for min forretning/mine kollegaer?

Modellen hedder HUNDEFØRER/FØRERHUND. Den viser to positioner, som du kan indtage som leder.

’Førerhunden’ er forrest i hundespandet, arbejder mest, er meget med i driften, er hurtigst og går forrest, og når førerhunden ikke løber ude i spidsen, sker der ikke så meget. Samtidig har ’Førerhunden’ primært fokus fremad, men glemmer at kigge tilbage og se, hvordan resten af flokken har det – er der brug for motivation, omsorg, ’pisk’ eller andet? Det opdager man sjældent som ’Førerhund’, fordi man har travlt med at drifte.

’Hundeføreren’ står derimod oppe på slæden og har det store overblik. Her arbejdes der mere langsigtet, og fokus er på medarbejdermotivation, planlægning, forudse udfordringer og finde nye løsninger, så man ikke gang på gang kører i de samme huller i asfalten på cykelstien.

Tag en vurdering: Hvor stor en procentdel af din arbejdstid er du henholdsvis ’Førerhund’ eller ’Hundefører’ – og skal det være anderledes, end det er i dag? I vores arbejde har vi ofte oplevet, at en leder, der flytter 20 procent af sin tid væk fra ’Førerhund’-positionen, får 80 procent mere tid ud af sine medarbejdere, og på den måde når organisationen langt flere opgaver.

 

2: KIG FORRETNING

Når du nu alligevel er oppe på slæden, kan du passende tage et kig på din forretning. Der er langt flere ting at dykke ned i, end vi kan komme ind på i denne artikel, men lad os tage et kig på nogle af de væsentligste.

Det er vores erfaring, at mange ledere ofte har så mange ting, der ’skal’ gøres, før man begynder at kigge med et kritisk blik på sin forretning. Vi anbefaler derfor, at man vælger at finde en til to timer hver uge, hvor der er ’Låst tid’. Det eneste, du som leder må i ’Låst tid’, er at vurdere, om din forretning er trimmet til den aktuelle markedssituation.

Tag kundebrillen på og gå en tur i din forretning – i åbningstiden. Hvad ser du? Hvad gør dig glad? Hvad undrer dig? Hvad savner du? Føler du dig inspireret eller irriteret? Det kan selvfølgelig være svært at være objektiv i sin egen forretning, men så byt med en kollega i en anden forretning, så kan I gå kunderejsen i hinandens butikker.

Der vil med sikkerhed være rigeligt stof til at holde et godt og motiverende personalemøde bagefter, og hvis I på det personalemøde arbejder med modellen ’Goal Grid’, vil I blive konkrete på, hvor I kan blive bedre, og hvem der skal gøre hvad fra i morgen.

Spørg jer selv: Er vi aktuelle? Kunderne er vant til at handle både online og offline, og de ønsker, at der er en kraftig sammenhæng mellem din fysiske forretning og din webshop. Dette gælder, uanset om du er med i en kæde eller ej. Derfor skal du betragte webshoppen som din ven, da den kan få kundestrøm i din forretning og dermed give mulighed for mersalg i den fysiske forretning, hvis kunderne føler en relation til jer.

Udnytter I kundernes store lyst til at opleve den personlige stemning ved ’Ja tak-liveshows’ – som kan give selv en død tirsdag formiddag en omsætningsrekord? Det kræver, at du som chef får det iværksat og springer ud i det – men der er så mange forretninger fra så mange brancher, der allerede nu har så meget succes, at der ikke kræves flere beviser. Det er en unik, let og værdiskabende måde at være repræsenteret online på.

Endelig er det også værd at stoppe op, inden du sætter nye tiltag i gang – eller gentager tidligere tiltag. Stop op og forhold dig til den simple matematik: Hvor mange ressourcer skal der investeres her, og hvad er udbyttet af det? Hvis du som leder skaber en kultur om denne tankegang, vil du hurtigt opleve, at det har positiv indflydelse på bundlinjen.

Desværre sker der ofte det, at hurtig handling og gamle vaner slår denne matematik af banen. Vil du som leder gerne have det anderledes – så er det dig som leder, der må gøre noget.

 

3: KIG MEDARBEJDERE

Medarbejdere har brug for ledelse – og det er, sjovt nok, din opgave som leder at udføre dette. Du kan aldrig tage ansvaret for, at dine medarbejdere er glade og performer optimalt hver dag – men på mange af vores lederkurser tager vi fat i modellen, som hedder ’Medarbejderens 5 grundbehov’, som er udarbejdet af Humble & Drucker. De fremhæver, at hvis du som leder kan indfri de fem behov, øges performance markant hos dine medarbejdere – og selvom modellen er af ældre dato, er den så flot lavet, at den stadig er superaktuel.

  • Fortæl mig, hvad du forventer af mig
  • Giv mig muligheden for at udføre det
  • Fortæl mig undervejs, hvordan det går
  • Hjælp mig, når det er nødvendigt
  • Bedøm og beløn mig retfærdigt

Ovenstående lyder jo både simpelt og besnærende, men i en travl hverdag kan det være svært at opfylde det hele – og jo bedre du er til at indfri en medarbejders fem grundbehov, des større performance leveres der til din forretning. Dermed er vi tilbage ved hele formålet med denne artikel: Hvordan skaber vi som ledere en øget top- og bundlinje i et presset marked.

Artiklen er langt fra uddybende nok i forhold til at skabe vækst i et presset marked, men alligevel har vi her prøvet at give et bud på, hvordan du som leder kan arbejde med KBI’er (Key Behavioural Indicators), for at forbedre dine KPI’er (Key Performance Indicators).

Måske tog det mere end 17 minutter at læse ovenstående skriv, men vi håber, det har givet dig et rum til refleksion. Stil dig selv de rigtige spørgsmål: Kig indad, kig på din forretning og kig på dine medarbejdere. Og fra en leder til en anden: Tag arbejdshandskerne på og husk, at man altid skal give sig selv iltmaske på, inden man hjælper andre.

God fornøjelse – og har du flere minutter tilbage, så tag en beslutning: Hvilken enkelt indsats kan du gøre allerede i dag, som vil gøre en forskel for dig og din forretning?