Der hersker ingen tvivl om, at TikTok har taget forbrugere såvel som brands med storm. Særligt 2022 har været et sensationelt år for platformen, og væksten lader ikke til at sænke farten foreløbig.
Af Dentsu
I 2022 fik mange brands for alvor øjnene op for TikTok. En udvikling som kun synes at vokse i det nye år. Marketingbureauet Dentsu har for nylig afholdt et ‘Dentsu Deep Dive’-webinar om, hvad der uden tvivl har været årets mest populære platform. Her blev der kigget nærmere på TikToks muligheder, potentiale og hvorfor brands allerede nu bør starte arbejdet.
Til webinaret besvarede Dentsus eksperter nogle af deltagernes mest presserende spørgsmål om platformen, og der er mulighed for at se webinaret her. Men hvis du ikke helt har fået nok af TikTok endnu, har Dentsu samlet 10 af de mange gode spørgsmål, som der ikke blev besvaret til webinaret.
#1 Spiller tidspunktet, man vælger at poste på, en rolle for antallet af views?
Det spiller uden tvivl en rolle, og vores klare anbefaling er at poste jeres indhold på de tidspunkter, hvor flest er online. Er du nysgerrig på, hvornår dét er, så kan man under ‘Analytics’-fanen tjekke, hvornår flest brugere er online.
#2 Anbefales autentisk/hjemmelavet content frem for high-production og professionelle film?
Vi anbefaler, at man laver ’native content’, og for nu er det 9:16-formatet. Vi oplever desuden, at low-production indhold performer bedst på platformen. Derfor behøver du ikke nødvendigvis at kaste mange ressourcer efter udarbejdelsen af content – alt, du skal bruge, er i langt de fleste tilfælde en telefon med et godt kamera. Snarere gælder det om at tappe ind i de trends og tendenser, der er populære på platformen nu og her.
#3 Hvor stor indflydelse har commercial/non-commercial sounds for at kunne gå viralt?
Viralitet kommer grundlæggende af godt indhold og ikke på grund af de lyde, som florerer på platformen. Laver du godt indhold, øges chancerne ligeledes også for at gå viralt. Vi anbefaler dog ikke at gøre viralitet til et mål i sig selv, da en viral video ikke nødvendigvis sikrer vækst eller awareness.
#4 Hvad er den optimale længde på videoannoncer?
TikTok anbefaler videolængder på mellem 9-15 sekunder.
#5 Skal man gå op i engagement udover at poste (for eksempel kommentere og like videoer)?
Vi anbefaler altid, at brands prioriterer community management. Jo mere engagement, der er på en video, jo længere kommer indholdet ud. Indhold på TikTok har en relativt høj ’engagement rate’, og det er en gylden mulighed for at skabe relation til forbrugeren.
#6 Hvad er jeres erfaring med at dele TikTok-indhold på andre SoMe-kanaler?
Vi oplever, at det har en positiv effekt at genbruge indhold fra TikTok på eksempelvis Instagram eller YouTube. Her er det dog vigtigt, at du udelukkende vælger det indhold, der også vil passe på de andre platforme. Vi anbefaler at implementere en ’test and learn’ periode, hvor du prøver forskelligt indhold fra TikTok af på andre kanaler og ser, hvad der fungerer.
#7 Hvad er TikToks nye feature (10 minutters videoformat) tiltænkt?
Det nye feature er først og fremmest en mulighed for at gøre content creation-processen mere fri og derved tilbyde brugerne mere plads til at udfolde deres kreativitet. Derover er det et forsøg på at holde på brugeren i endnu længere tid og skabe mere plads til annoncering. Det nye format vil således også give brands mere tid til at trænge igennem med deres budskaber.
#8 TikTok er kendt for sine ‘sounds’ og lyde, men hvordan undgår I som brand at komme i klemme, når det kommer til musik- og lydrettigheder?
Den letteste måde at undgå dette problem på er ved at oprette en ’Business profile’. På den måde vil de tilgængelige lydfiler udelukkende være nogle, som du må bruge som brand.
#9 Kan man slette og dele det samme post, hvis det i første omgang ikke fik noget traction (for få views)? Og har det i det hele taget en effekt?
Både og. Der er altid en chance for, at en video kan ‘blow up’, selvom den ikke klarede sig godt til at starte med. Men hvis du ikke kan vente så længe, og hvis du tror på, at det indhold, du har lavet, kan få mange views, kan det være en god idé at klippe om i videoen og poste på et andet tidspunkt.
#10 Hvis man ikke kan geotagge, kan man så godt køre forskellige kampagner i forskellige markeder, når man kun har én konto?
Du kan godt geosegmentere, men kun på landeniveau. Altså kan du også køre forskellige kampagner på flere markeder ud fra samme konto.
TikTok er en platform under konstant vækst, og derfor kan det være vanskeligt at følge med i udviklingen. Ovenstående anbefalinger kan ligeledes forandre sig løbende, og derfor er det vigtigt at holde sig opdateret på platformens præmisser, krav og trends.
Kilde: Dentsu
Foto: Unsplash