I en tid med fokus på online markedsføring kan man ikke læse eller høre om en kampagne, et brand eller en virksomhed uden at høre om antal followers, likes, delinger eller cost pr. ’et-eller-andet’.

Af Ole E. Andersen

Det er en gave til talnørderne på internetbureauer, at både betalte kampagner online og aktiviteter på egne medier som hjemmesider, Instagram og YouTube kan måles og trackes løbende i realtid. Og det har givet anledning til et nyt sprog fyldt med forkortelser, der kræver et par ekstra sider i en engelsk-dansk ordbog: CTR, CPC, CPA, PPC, CPL, IPM, UV etc. Jeg skal ikke trætte læseren med flere af disse Key Performance Indicators (KPI´er), men vil i stedet rejse spørgsmålet, om disse performancemålinger reelt afspejler det, som de fleste virksomheder, specielt i livsstilsbranchen, prioriterer højest nemlig at skabe brands med stærke emotionelle relationer til kunderne.

 

Hvad er det for begreber, vi taler

Hovsa…

Denne artikel kræver login. Er du allerede abonnent på TID & tendenser, kan du bare logge ind herunder. Er du ikke abonnent kan du få et abonnement lige her.