Reklamer i bred forstand er – på godt og ondt – et ganske godt spejlbillede af elementer i tidsånden og befolkningens medieforbrug. Det gælder både reklamers indhold, udformning og placering. De ændrer sig nogle gange hurtigt og markant, men de fleste gange kontinuerligt og mindre synligt fra år til år for de fleste borgere. Men deres formål er uændret og tidløst: At skabe opmærksomhed, at informere, differentiere og overtale forbrugere eller virksomheder til køb (kommercielle kampagner) eller at ændre borgernes adfærd (primært offentlige kampagner).


Artiklen er skrevet af Ole E. Andersen


 

Et stigende omfang af reklamer online har præget dagsordenen de sidste 20 år. Og med god grund. Flere og flere danskere er blevet storforbrugere af internettet, online tjenester og platforme – og ikke mindst sociale medier enten via iPad, computer eller i stigende omfang smartphone. Reklamer skal være på de medier,

Hovsa…

Denne artikel kræver login. Er du allerede abonnent på TID & tendenser, kan du bare logge ind herunder. Er du ikke abonnent kan du få et abonnement lige her.