Et nyt studie fra Aarhus Universitet viser, at private label-produkter har svært ved at erstatte mærkevarer. Stærke brands driver mere salg end mindre kendte mærkevarer og private label-produkter, som i stigende grad afskærer kunder fra at købe deres favoritbrands.


Artiklen er skrevet af Lars Hedegaard Pedersen


Mærkevareproducenter har gentagne gange beklaget sig over, at dagligvarebranchen slår mærkevarerne ihjel ved konstant at øge andelen af egne private label-­produkter i kædernes butikker.

Ifølge et nyt studie fra Aarhus Universitet kan daglig­varebranchens forkærlighed for private label blive en dyr for­nøjelse. Kædernes egne varer har nemlig svært ved at erstatte de mere kendte mærkevarer, da forbru­geren sjældent skifter mærkevarerne ud med private label eller omvendt.

Hovsa…

Denne artikel kræver login. Er du allerede abonnent på TID & tendenser, kan du bare logge ind herunder. Er du ikke abonnent kan du få et abonnement lige her.