Mad er blevet en politisk rugekasse. Den fostrer identitet og forbrugerfællesskaber, der samles omkring aktivistiske agendaer. Strømninger, der også præger fødevarevirksomhederne, som i stigende grad bruger aktivisme som en del af deres kommunikation og appel til forbrugere. 


Artiklen er skrevet af Marie Sainabou Jeng


 

Hvem definerer, hvordan vi taler om sundhed, klima og bæredygtighed? Der er i hvert fald ingen tvivl om, at vi befinder os i en tid med svære og komplekse samtaler. Ser vi på koen, så kan det synes ‘et skridt frem og to tilbage’, som vores folkekære sanger Sebastian så fint synger i ‘Den lille malkeko’. For er det en god ko, når den giver os frisk mælk? Eller en slem ko, hvis den er født som en ubrugelig tyrekalv? Er det en god ko,

Hovsa…

Denne artikel kræver login. Er du allerede abonnent på TID & tendenser, kan du bare logge ind herunder. Er du ikke abonnent kan du få et abonnement lige her.