Anita Dalsgaard, som er strategisk digital rådgiver i virksomheden Gør det enkelt, svarer her på 3 spørgsmål, som vil gøre dig klogere på vigtige overvejelser i forhold til din digitale strategi.
Hvad er de vigtigste elementer for at skabe en stærk digital strategi?
Det ABSOLUT vigtigste element er at være helt klar i sin forretningsstrategi. Hvad vil du sælge mere af? Jeg ser forbavsende mange virksomheder, der har et eller flere produkter i forretningen, som prioriteres internt, og som har den bedste avance. Men det er et helt andet produkt/profil, der oftest kommunikeres eller markedsføres.
Måske fordi det er nemmere, det giver bedre billeder, eller det er det, vi plejer. Derved bruger du ikke markedsføringen til at understøtte det, du gerne vil sælge mere af. Derudover bliver du også kendt for noget andet end det, du gerne vil kendes for og det, der skaber forretningen. Det vigtigste element i din digitale strategi er derfor, at forretningsstrategien er helt klar og tydelig i marketing.
Det andet vigtige element er målgruppen. Jeg ved godt, det er side 1 i marketinghåndbogen, men det glemmes alligevel af de fleste. Det duer ikke, at svaret er ’alle er potentielle kunder i vores forretning’. For det er ikke sandt. Du skal være fuldstændig minutiøst skarp på, hvem der er din målgruppe. Ikke blot på titel, lokation og civilstatus. Du skal beskrive din perfekte kundes karakteristika og følelser. Hvad er personen optaget af i dagligdagen, hvad begejstrer, hvad frustrerer, og hvilke udfordringer, situationer og oplevelser fylder hos personen. Løser dit produkt noget, som personen gerne vil hen imod eller væk fra?
Når du bliver så detaljeret omkring din målgruppe, rammer du meget mere præcist i dit indhold, din kommunikation og din markedsføring.
Hvordan udvælger man som virksomhed de rette sociale medier til sin digitale tilstedeværelse?
Der er to spørgsmål, der skal lede dig til svaret på, hvilke sociale medier, der er de rette for din virksomhed.
Spørgsmål 1: Er målgruppen til stede på kanalen flere gange dagligt eller ugentligt kontinuerligt hen over et år?
Målgruppen, som du har beskrevet i detaljer, skal være aktivt til stede på platformen. Ellers taler du ud til en flok, der (formegentlig) aldrig bliver kunder. Derudover skal du også undgå de kanaler, der blot er døgnfluer hos din målgruppe, ved at se over tid, om din målgruppe bliver ved med at bruge kanalen.
Spørgsmål 2: Passer virksomheden ind på den kanal? Kan vi lave den slags indhold og være til stede lige så ofte, som det kræver at få succes på den kanal?
Jeg ser hvert sociale medie som hver sin fest. På LinkedIn er der én fest, på Instagram en anden fest og på TikTok en tredje fest. Hver sin fest kræver forskellige dress codes og har forskellige spilleregler. Passer din virksomhed ind i den dress code, der er på kanalen, og kan virksomheden leve op til de spilleregler, der er på den kanal?
Det er enormt tidskrævende som virksomhed at være til stede på et socialt medie, og det er derfor meget vigtigt at vælge de rette.
Mit vigtigste råd er: Vælg få kanaler, og gør det godt på de få. Hellere være pissedygtig på én kanal end halvdårlig på to kanaler.
Hvilke digitale værktøjer bliver efter din mening de mest fremtrædende i de kommende år?
Der er ingen tvivl om hos mig, at AI som værktøj i marketing bliver det mest fremtrædende værktøj i de kommende år. Lige nu kan du gå ind i ChatGPT og få robotten til at skrive tekster, lave SEO, komme med idéer og analysere data for dig.
Du kan gå på Midjourney og få den til at skabe det billede, du forestiller dig inde i hovedet. Men om nogle år vil det ikke være programmer, du går ind i, for at tage det du kan bruge og derefter sætte det ind på for eksempel dit website. Om nogle år vil AI-værktøjerne være indlejret i alle digitale programmer – alt lige fra dit website og dine sociale medier til din mail og programmer som Word. Det betyder, at programmet vil komme med et bedre forslag til dig og gøre det for dig, fordi den kender dig, den kender algoritmen, og den kender din målgruppe.
Du kan altså få hjælp til de marketingopgaver, der ikke begejstrer dig. Jeg vil anbefale dig at bruge den overskydende tid på at være nærværende, autentisk og personlig i din markedsføring og kommunikation til din målgruppe. For det hjerte og den relation vil robotten aldrig kunne skabe for dig.
Foto: Anita Dalsgaard