Site icon TID & tendenser

Nye tal: Danskerne bruger mere tid online

Coronapandemien har sat tydeligt aftryk på danskernes medievaner, og befolkningen bruger fortsat mere tid online.

Da Danmark lukkede ned, åbnedes medieverdenen for alvor for danskerne. I løbet af nedlukningens første tid steg medieforbruget med knap 25 procent sammenlignet med før coronaudbruddet, og udviklingen fortsætter. Det viser nye tal fra GroupM, skriver Mindshare.

Alene i påskeweekenden brugte danskerne 20 procent mere tid på medier end normalt, og det er især de digitale medier, der vidner om ændringen i danskernes mediaadfærd.

”Epidemien forcerer danskerne til at afprøve nye medier og ty til digitale underholdningsløsninger, og meget tyder på, at de ændrede vaner vil sætte sine spor i danskernes hverdag post-corona. Hvor det er vigtigt at handle agilt for at tilpasse markedsføringen til et samfund med virusudbrud og at optimere medieindsatsen i forhold til den aktuelle medieadfærd på den korte bane, er det samtidig essentielt at planlægge med øje for, at en ’ny normal’ indfinder sig på den længere bane,” skriver Mindshare og fortsætter:

”Danskerne vil indtage gamle hverdagsrutiner – men vil disse påvirkes af de digitale vaner, vi gjorde os, og online underholdnings- og kommunikationsløsninger, vi opdagede under karantæneperioden? Højst sandsynligt.”

Du kan læse mere om undersøgelsen og Mindshares analyse af den her.

Exit mobile version