Site icon TID & tendenser

D2C: Strategien, der udfordrer den traditionelle forretningsmodel

Med D2C kan virksomheder springe over flere led i værdikæden og bygge bro direkte til forbrugerne med digitale strategier. Den direkte forbrugerkontakt opbygger brandloyalitet og skaber øget værdi.

Af Peter Boris Kreilgaard

I en verden, som konstant forandres – med en vild digital udvikling og brancheglidning i et uset tempo, er det afgørende at være på forkant med konsekvenserne af dette scenarie. Derfor skal vi omfavne en tankegang, der giver vores organisation en stærk differentieringsfaktor baseret på en digital kanal, hvor omdrejningspunktet er kundens ønske. Det er netop det, som Direct-to-Consumer (D2C) har fokus på. Samtidig er det en af de mest spændende tendenser i den kommercielle verden, der har potentiale til at forandre måden, vi driver virksomhed på.

Virksomheder som Tesla, Nike, Flügger, Pandora, Kiehl’s, Nespresso, Montana, Jabra, Dollar Shave Club, Bonaparte og Caterpillar er blot nogle få eksempler på brands, der har set fordelene ved D2C-strategien og implementeret den. Og de bedste af dem benytter strategien til at skabe en hybrid tilgang, så de samtidig drager fordel af den traditionelle kanalstrategi såvel som D2C.

 

Direct-to-Consumer: Definitionen

En traditionel værdikæde kan se således ud:

 

Men med en D2C-strategi kan brandet springe led nr. 2, 3 og 4 over. Dette giver fordele. Endda rigtigt mange af dem. Men også øgede krav til brandet.

D2C er således en strategi, hvor virksomheder sælger produkter direkte til slutforbrugerne via forskellige kanaler:

Tankegangen er ikke ny. Men udviklingen har accelereret de seneste år.

Lad os illustrere D2C-strategien med et eksempel.

Den udfordring har den amerikanske virksomhed Warby Parker løst for dig. På warbyparker.com kan man i ro og mag se deres udvalg igennem og bestille op til fem par solbriller med gratis fragt og retur. Warby Parker springer derved adskillige led i værdikæden over – og skaber et værdiskabende og differentierende tilbud til kunderne.

 

Direct-to-Consumer: Fordelene

Der er således substantielle fordele, der giver en godt udført D2C-strategi store kommercielle forspring. Herunder er en på ingen måde udtømmende liste:

 

Direct-to-Consumer: Men der er også ulemper

Der er som sagt mange og værdifulde elementer i strategien, men samtidig gælder udtrykket ’There is no such thing as a free lunch’ også her. En igangsætning af D2C-tiltag kræver naturligvis ressourcer:

 

Konklusion:

Etablering af en D2C-kanalstrategi rummer mange muligheder. Det længere perspektiv på investeringen er heller ikke uinteressant: Ved at have egen distributionskanal udfordres den traditionelle magtbalance mellem brand og retail og giver brandet langt flere datapunkter og muligheder for at optimere den kommercielle performance. Den rette vej er ikke nødvendigvis at gå efter udelukkende at implementere D2C-kanaltiltag. Men snarere at lade det indgå som et supplement til den traditionelle afsætningskanal og derved skabe en hybrid kanalstrategi, der åbner for en stærkere position i markedet.

Denne artikel har været bragt i ‘Retail Mega Mag 3’

Foto: Pexels

Exit mobile version