Site icon TID & tendenser

Tech-virksomhed tager ansvar for brugernes mentale sundhed – det fortjener et like

Instagram (og Facebook) fortsætter nu i flere lande med at teste skjulte likes i brugernes nyhedsfeed. Formålet er at mindske en usund like-kultur. Blandt store tech-virksomheder såsom Apple, Google og Facebook tegner den sociale ansvarlighed over for brugerne sig til at blive en vedvarende tendens.


Skrevet af Therese Bigum Greve


First like, like for like og like-hunting er blot nogle af de begreber, der florerer inden for den tilkendegivelse, som brugere på sociale medier giver hinanden for deres indhold. Instagram (og Facebook) vil gerne komme en konkurrencepræget like-kultur til livs, hvor bestræbelsen efter succes og popularitet potentielt går udover nogle brugers mentale helbred. Brugerne skal ikke gå så meget op i antallet af likes, men mere fokusere på at holde kontakten. Antallet af likes vil derfor blive skjult, og kun brugerne selv vil kunne tilgå den komplette liste over hvem, der synes godt om deres indhold.

 

Skjulte likes er både en hjertesag og business

Instagram (og Facebook) søsætter næppe velgørende initiativer, der ikke er en god forretning på den lange bane for dem selv og virksomhederne på deres medierAktivitet på de digitale platforme, gerne så meget som muligt, er fundamentet for Instagrams (og Facebooks) forretning. Når brugerne bliver mere selektive omkring, hvad de deler, så er deres overvejelser om likes en barriere for aktivitet. Adam Mosseri fra Facebook udtaler, at det ikke er bevist, om skjulte likes vil flytte på brugernes mentale sundhed. Tanken er, at det skal fjerne et pres fra brugerne, selv om det kan give udfordringer for virksomheder og influenter på den korte bane.

Antallet af likes er faldet mellem 3 og 15 procent i de lande, hvor skjulte likes er blevet testet. Det kan betyde, at virksomheder og influenter skal genoverveje deres KPI’er for engagement, hvis initiativet bliver en realitet på tværs af lande. I overvejelserne kan indgå, om fokus fra antallet af likes bliver flyttet til mere kvalitative KPI’er såsom den respons, der viser sig i kommentarfelter og eller henimod mere hardcore KPI’er som leadgenerering og konverteringer. Det bliver værd at følge, hvordan initiativet potentielt kommer til at påvirke virksomheder og influenters social proof. Det sociale bevis, der ligger i, at brugerne kan se, hvilket indhold fra brands eller influenter som andre venner og bekendte har tilkendegivet deres støtte og præference for.

 

Et paradigmeskifte er måske på vej

Ifølge DR Medieforskning er der måske et paradigmeskifte på vej i 2020. I kølvandet på cookies og GDPR udviser de store tech-virksomheder social ansvarlighed over for brugernes sikkerhed, privatliv og med Instagrams (og Facebooks) initiativ også brugernes mentale sundhed. Apple er, med udviklingen af deres skærmtid-feature, også optaget af at hjælpe brugerne med at få nogle sundere mere bevidste vaner. Det er eksempelvis blevet synligt for brugerne, hvor meget tid de hver dag snakker i telefon, tjekker mails eller scroller på de sociale medieapps. Instagram (og Facebook) har også et nyt initiativ på agendaen om at mindske online mobning. Uanset hvilke velgørende fremtidige initiativer, som kommer, er det værd at følge implikationerne for både virksomhederne og brugerne.

Exit mobile version