Site icon TID & tendenser

Bruger din virksomhed ‘social shopping’?

Social shopping er ikke længere bare en trend – det er ‘den nye normal’. Ifølge en ny analyse fra YouGov har flere forbrugere allerede prøvet det eller er klar til det.

Sociale medier er gået fra at være personlige platforme til nu at være gennemsyrede af kommercielle aktiviteter. I lang tid har ‘social shopping’ – shopping på sociale medier – spillet en stor rolle i Asien og USA, og nu er det for alvor på vej til de nordiske lande.

Sociale medier og e-commerce åbner op for, at virksomheder og brands kan nå forbrugerne på en ny måde og omskrive hele kunderejsen. Den normale købsproces er omvendt. Forbrugere kigger ikke længere efter specifikke produkter – nu finder produkterne i stedet forbrugerne. Det kan være gennem en influencer kampagne eller kampagner målrettet specifikke målgrupper.

Det viser en ny undersøgelse fra YouGov. Undersøgelsen er gennemført i perioden 12. til 24. janaur 2022 og er baseret på 4.044 respondenter repræsentativt fordelt på alder (over 18 år), køn og lande.

 

En tredjedel har prøvet ‘social shopping’

Undersøgelsen fra YouGov viser, at 33 procent af indbyggerne i de nordiske lande har prøvet ‘social shopping’ én eller flere gange. 64 procent har ikke prøvet ‘social shopping’, men godt en fjerdedel (24 procent) af dem kunne forestille sig at prøve det.

Ikke overraskende er det den unge målgruppe, der er længst fremme i forhold til ‘social shopping’. 40 procent af de 18- til 29-årige og 39 procent af de 30- til 49-årige har prøvet ‘social shopping’. Til sammenligning har 28 procent af de 50-årige og opefter prøvet det.

Når det kommer til motivationen for at købe et produkt via ‘social shopping’ er følgende tre udsagn i toppen: ‘Jeg havde brug for produktet’ (47 procent), ‘Der var en særlig rabatkode’ (28 procent) og ‘Produktet kan ikke købes på anden vis’ (27 procent).

Det er primært på Facebook (61 procent) og Instagram (25 procent), at respondenterne har købt – eller forestiller sig at købe – produkter.

 

Deler ikke deres køb

Selvom ‘social shopping’ er ved at vinde indpas i Norden, er folk tilbageholdende med at dele deres køb på sociale medier. På spørgsmålet om, om de efter købet delte det købte produkt på sociale medier, svarer 18 procent ‘ja’.

Undersøgelsen viser også, at ‘social shoppers’ generelt bruger sociale medier mere. Men selvom det primært er Facebook og Instagram, der bruges til ‘social shopping’, er det ikke her, de bruger mest tid. Det er i stedet på det populære medie TikTok (48 procent), Pinterest (43 procent) samt Snapchat og Twitter (42 procent). 40 procent bruger mest tid på Instagram, mens 39 procent bruger mest tid på Facebook.

 

Få styr på kernemålgruppen

YouGov kan ud fra undersøgelsen konkludere, at virksomheder ikke nødvendigvis skal benytte influencers, når det kommer til e-commerce. Det er til gengæld vigtigt, at virksomheder har styr på deres kernemålgruppe, da de ikke nødvendigvis er på udkig efter produkter, men reagerer på at blive eksponeret for relevante produkter.

 

Foto: Canva

Exit mobile version