Site icon TID & tendenser

Forbrugerne efterspørger ansvarlig detailhandel: Sådan lykkes du

Detailhandlen har i de seneste år gennemgået en bemærkelsesværdig udvikling, hvor virksomheders fokus på socialt ansvar, bæredygtighed, energieffektivitet og miljøbevidsthed i stigende grad er blevet forenet under én overordnet overskrift: ‘Ansvarlig detailhandel’.

På tværs af alle dele af detailhandlen, fra mad til mode, skønhed og bolig, efterspørger kunderne i stigende grad transparens hos virksomheder, der understøtter deres etiske standarder.

Ansvarlige detailhandlere formidler i dag fortællinger via butikskommunikation, der omfatter information om deres forsyningskæder, samfunds- og velgørenhedsstrategier. Men de miljømæssige standarder er lige så vigtige, lige fra opførelse af butikker med nul CO2-udledning og energieffektivitet til plastik- og emballagefrie indkøb og miljøansvarlige produkter og servicer. Og alt tyder på, at udviklingen kun går i én retning.

Ny rapport med fokus på etisk og bæredygtig detailhandel

Den britiske retailekspert Matthew Brown har netop udgivet rapporten ’Responsible Retail 2024’, som taler ind i ovenstående tendenser. Rapporten er en global benchmark for best practice inden for etisk og bæredygtig detailhandel.

Rapporten, som er opdelt i ‘Food’ og ‘Non-Food’, er en inspirerende visuel gennemgang af, hvordan bæredygtighed kan præsenteres i butikken, herunder via grafik og kommunikation, interaktive enheder, innovative udstillinger, in-store arrangementer og workshops.

I rapporten kan du hente inspiration i 39 globale casestudier med etiske, bæredygtige og emballagefrie initiativer fra dagligvareforhandlere inden for fødevarebranchen. Derudover indeholder rapporten 24 casestudier med non-food-forhandlere, lige fra mode til sport og stormagasiner.

Læs mere om rapporten her

Exit mobile version