Luksusindustrien er i bevægelse. Den grønne bølge, der strømmer ind over os, vil have vidtrækkende indvirkninger på fremtiden, hvor forbrugerne vil købe mindre og vælge bedre. Det mener den anerkendte trendekspert Li Edelkoort, som manifesterer fremtidens tendenser til den globale opvarmning, der ikke længere kan sættes spørgsmålstegn ved.
Hvordan håndterer vi den globale opvarmning, og hvilke tendenser vil komme til syne i fremtiden?
Den anerkendte trendekspert Li Edelkoort fremlægger de næste fem års tendenser om selvsamme emne i sin nyeste bog ”The Future of Luxury”, hvor hun indledningsvis beretter, at verden har nået sit point of no return.
Overforbrug udgør mindst 10 procent af den globale opvarmning. Det har medført, at købelysten har ændret sig, og ’shoppingskam’ er blevet et begreb, som trendeksperten kaster lys over.
”Fremadrettet vil vi genoverveje vores plads som forbrugere i verden og på denne planet. Vi vil bruge vores stemme til at fordømme Black Friday såvel som ’shop until you drop’-filosofien,” skriver hun blandt andet i bogen.
Også ’flyveskam’ bliver et begreb, som vi i fremtiden vil skulle se i øjnene.
Når flyselskaberne råder forbrugerne til at flyve mindre, bliver det tydeligt, at rejsende snart vil omdirigere måden at bevæge sig på.
”Togene vil genvinde en dominerende position gennem dette århundrede og reformere vores vigtigste netværk udover internettet,” mener Li Edelkoort.
Virksomhedsmøder bliver mere lokale og digitale, ligesom også podcasts vinder større indpas i fremtiden.
Buy less and choose better
”Forbrugerne vil købe mindre og vælge bedre. De vil ikke længere have trangen til konstant shopping, som da det blev betragtet som terapi. Forbrugerne går ud af deres dårlige vaner og påtvinger sig et modernistisk forhold til varerne,” skriver Li Edelkoort i bogen.
Ideen om at have mindre vil skabe en lettelse, der giver forbrugerne mulighed for at genoverveje, hvem de er, og hvad der egentlig betyder noget.
Frigørelsen giver ro til at træffe bæredygtige valg, mens man opdager de anderledes materialer i processen og bliver besat af nye fibre, ny farvning, ny bioteknologi og nye teknikker.
”Disse nye indsigter passer ind i den måde, vi ønsker at fremstille produkter på. Vi vil beholde dem i lang tid, som var det vores kæledyr,” afslutter Li Edelkoort.