2012 vil være præget af en mindre grad af indenlandsk usikkerhed end i valgåret 2011. Med en finanslov i hus ved vi, hvad vi har at holde os til. Tilbagerulning eller genetablering af børnepenge og andre sociale ydelser på højere niveauer giver merforbrug frem for opsparing hos disse grupper. Efterlønsmilliarderne vil blive udbetalt og delvist vekslet til forbrug. Fortsat lav boligrente holder hånden under boligejernes økonomi. Mindre usikkerhed vil give mere forbrug. Spørgsmålet er, hvilket forbrug? Forbruget i 2012 bliver mere blik og mindre bling-bling.
Discount er kommet for at blive bl.a. fordi de ”sundhedsfremmende” afgifter på vin, øl, slik, sodavand og fedt gør det dyrere at købe ind. Nye afgifter for 5 mia. kr. vil alt andet lige mærkes i budgettet hos familien Danmark. Forbruget vil dog samlet set udvikle sig en smule mere positivt i 2012 end i 2011.
Nethandlen stiger fortsat med to-ciftrede vækstprocenter og brugtmarkedet med handel mellem private vil fortsat stige. Værdierne har ændret sig. Det er helt OK at købe brugte forbrugsgoder og at sige det højt. Det er næsten klogere at gøre end ”hovedløst” bare at købe det samme produkt fra ny af.
Med flere grønne afgifter nu og i fremtiden vil alle mulige produkter – små som store – der kan ”gå længere på literen” også være interessante for forbrugerne. Det er alt fra den gode pære til lampen, som lyser godt og kraftigt og bruger mindre energi til bilen, der både er smart og billig i drift. Kort sagt vil fokus på driftsomkostningerne på en lang række produkter blive stadig mere interessant for forbrugerne. Den tendens vil øges kraftigt fremover i de næste ti år.
Nogle eksperter taler allerede om det tabte årti – og at 2010-2019 ikke bliver værd at huske. Det er for tidligt at lægge dette årti i mølposen. Jeg ser, at det økonomiske pres vil give os pistolen for panden. Vi bliver nødt til at bruge innovationen til at få udviklet bedre og mere intelligente produkter på nye måder.

Læs også de andre bud på 2012 her:

Bud #1: Af Poul Erik Jakobsen – Vi må vænne os til den ”nye normal” i 2012
Bud #2: Af Per Brændgaard – Sundhed og sanselighed i 2012
Bud #3: Af Lars Tvede – Smalhals og politisk polarisering i 2012
Bud #4: Af Ole E. Andersen – Reklame, kommunikation og medier i 2012
Bud #5: Mads Arlien-Søborg – Funktionelt og rationelt design
Bud #6: Af Jakob Søndergaard – Konsolidering i alle brancher
Bud #7: Af Anette Fisker – Kampen mellem det nye og det kendte inden for mode og design
Bud #8: Af Louise Byg Kongsholm – Et ændret butiksbillede i 2012
Bud #9: Af Ann Lehmann Erichsen – Tænksomt forbrug i stedet for tankeløst forbrug
Bud #10: Af Anne Skare – Flugten fra mainstream og jagten på mening
Bud #11: Johannes Andersen – Vi sunder os
Bud #12: Soulaima Gourani – 2012 bliver på mange måder et år, som vi kender det fra 2011