QR-koder findes alle vejne – på emballage på fødevareprodukter og på gravstene. Men de fleste forbrugere ved stadig ikke, hvad QR-koder er og hvordan man bruger dem. Det hjælper heller ikke, at man i reklamebranchen ikke ved, hvordan man bruger dem korrekt. Se her en række eksempler på kiksede – og ligefrem livsfarlige – anvendelser af QR-koder.

En QR-kode er en todimensionel stregkode. QR er forkortelsen for Quick Response. Intentionen med QR-koder er, at de skal være nemme og hurtige at aflæse med smartphones.

Konceptet bag en QR-koder er ret simpelt, endda nyttigt, når de anvendes korrekt. Man tager et billede af en QR-kode med ens smartphone, og via en app bliver man dirigeret videre til f.eks. produktets side på nettet, information om produktet, kontaktoplysninger eller andet form for reklame. Ulempen er, at mange ikke har en ide om hvad det er, eller hvordan det skal bruges.

Marketingsfolk mener, at det et must-have i deres reklamekampagner og på produkter. De har næsten en forventning om, at forbrugerne skanner disse QR-koder overalt.

Tumlr og wtfqrcode.com har modtaget utalige billeder af de steder, hvor QR-koder dukker op.

QR-koder i metroen, hvor der normalvis ikke er noget mobilsignal. Her er der også fare for, at man falder ned på skinnerne hvis man skal tæt nok på for at kunne skanne. QR-koder på plakater langs vejene eller bag på busser, vil kræve at man scanner QR-koder mens man kører bil – her er der i hvert fald ikke tænkt på trafiksikkerheden.

QR-koder

Nogle af de mest utænkelige steder QR-koder er set var f.eks. på hustage, cupcakes, kondomer og selv et fly med et banner med en QR-kode.

Se flere sjove eksempler her