Den nye udgave af TID & tendenser forlader trykkeriet på mandag. Og alt efter hvor hurtig Postmand Per er, så dukker det op hos dig midt på ugen. Endnu en udgave sprængfyldt med inspiration, tankevækkende artikler og skæve vinkler. 

Her er en lille forsmag på alt det, du kan læse om:

Vi sætter fokus på det helt hotte emne ”Big Data”. For hvad er det lige for en størrelse, og hvordan kan man gå fra bare at have en masse data til også at kunne bruge det til noget – og ikke mindst tjene penge på det? Fremtidsforskeren Anne Skare tager sig kærligt af emnet i artiklen med titlen ”Virksomhed med svenskerhår” med reference til low tech foran og big data bagi samtidig med at IT-eksperten Martin Frederiksen kaster lys over, hvad Big Data reelt kan bruges til og hvordan det kan visualiseres i virksomheden.

Samfundsforsker Johannes Andersen analyserer samspillet mellem politikere og borgere og de forskellige former for strategier, som borgerne kan vælge som løsning på og vej gennem det store virak af mediegenerede historier og politikere, der siger så lidt som muligt med en masse ord.

Marianne Levinsen, der står bag firmaet Fremforsk, kigger nærmere på fremtidens magtcentre både økonomisk, kulturelt og politisk – og ikke mindst hvad det kommer til at betyde for danskerne og Skandinavien som helhed. Europa må nemlig vænne sig til ikke længere at være centrum i verden mere.

Flemming Birch har kastet sig over emnet den mandlige forbruger. Han mener, at tiderne er ved at skifte, og at mænd for alvor er kommet på banen som engagerede forbrugere med forventninger til shoppingoplevelser og præferencer for brands.

For at få balance i næste udgave af TID & tendenser kaster Emilia van Hauen sig over emnet ”ladycool” – en ny og befriende kvindelighed, der hviler på alle de rettigheder og privilegier, som der er blevet kæmpet for at opnå og samtidig på nogle af de bedste arketypiske feminine egenskaber, som ikke har haft høj status i flere generationer.

Henrik Folmann skriver om post-servicesamfundet, hvor ingen vil betale for ussel service i post-servicesamfundet. Derfor er full service og self service fremtiden i det postindustrielle Danmark, mens Henrik Meng forsætter diskussionen om den usædvanligt ringe service i dansk detailhandel med artiklen “Hvis jeg havde en butik…” Besøg i specialforretninger har givet Henrik Meng masser af rimelige købsoplevelser, en lille håndfuld fantastiske og så en hel del flere middelmådige. Og næsten mod på at starte en butik selv!

Som rosinen i pølseenden er der en artikel om de tre overordnede trends tegner billedet for fremtidens detailhandel; specialisering, cross channel og digital integration.