Trods et godt resultat på bundlinjen er de store bladhuse i Danmark udfordret. Der skal derfor tænkes utraditionelt og med fokus på digitalisering.
Hvert år sælges 1,1 mio. ugeblade. Hertil kommer hundredvis af månedsmagasiner. Selv om tallene kan syntes store, er det en reduktion på næsten 15 procent set over en toårig periode.
I tredje kvartal af 2012 var annonceringen på området ligeledes faldet. Reduceringen udgør mere end en femtedel.
Samme stof, nye metoder
Emner som mode, mad, bolig og sladder sælger fortsat. Men konkurrencen bliver hårdere. Derfor bruger de store bladhuse nu store ressourcer på nye kanaler. En digitalisering er nødvendig.
I henhold til udgiverdirektør Per Ingdal ser de på nye modeller for både annoncering og betalingsløsninger.
En hårdt ramt branche
Det er ikke kun på markedet for ugeblade at oplagstallene falder. I september kunne man i Berlingske læse, at de landsdækkende aviser i år alle har et oplag på under 100.000.
Tre store danske aviser har i perioden januar til juni 2012 oplevet et fald på 7,5 procent i forhold til samme periode i 2011. Tallene kommer fra Dansk Oplagskontrol.
Trods faldende oplag og annonceindtægt fik Danmarks tre store bladhuse med aktiviteter både herhjemme og i udlandet sidste år mere end 700 mio. på bundlinjen. Det tal er mere end dobbelt så stort som hos dagbladene.
Kilde: Børsen
Læs flere nyheder:
Detailsalg bedre end ventet
Verdens bedste trendbøger samlet et sted