Seneste nye buzzword er “social gifting”, hvor folk mødes på Facebook for at købe gaver til hinanden

En af de virksomheder, der er hoppet på den nye bølge er det svenske Wraps, som lancerer sin amerikanske forretning på mandag. Detailhandlere som Best Buy Co, Inc., Gap Inc. og Starbucks Corp H&M forventes at blive en del af det nye koncept. Blandt andet regner Starbucks med, at social gifting vil komme til at udgøre omkring 20 procent af dets gaveforretning i den nærmeste fremtid.

Ifølge Wraps er der et marked for den nye tendens. Siden midten af oktober har mere end 165.000 aktive brugere givet over 1,4 millioner gavekort, der kan indløses til omkring 50 store butikker i hele Europa.

Hvad er Wraps
Wraps er hovedsagelig en app, der kan køre på smartphones, tabletter og computere. Det giver Facebook-venner mulighed til at købe gavekort til hinanden. Gavekortene kan gemmes på mobile enheder og indløses enten online eller i fysiske butikker. Forhandlere synes godt om den nye ide, fordi det spare dem for omkostninger forbundet med marketing og fordi kunderne ofte ender med at købe mere, når de er inde i butikken.