Involvering af forbrugerne vinder ind som markedsføringstricks. Nu kan forbrugerne scanne sig til en gratis burger ved McDonald. Konceptet kendes som ”gamifaction”.
Indenfor markedsføring taler man i dag om at involvere forbrugerne. Eksempler på brugerinvolvering er, når situationer, som typisk betragtes som kedelige, bliver en sjov oplevelse for forbrugeren.
Blandt de der går forrest, er McDonald. I reklamer, som findes rundt i byen og i medierne, opfordres forbrugeren til at scanne koder og samle coins. En kode er lig med en coin, og en coin svarer til en krone.
Inspirationen er hentet fra computerspil
Virksomhedernes jagt på at nå forbrugerne tvinger dem til konstant at have øje på nye muligheder. Til disse hører ”gamifaction”.
Når McDonald anvender ”gamifaction”, gør de købsoplevelsen til en leg. . Processen bliver sjov, fordi forbrugeren kan se indsamlede coins på en app og dele oplevelse med vennerne.
Begrebet som dukkede op i 2010 er inspireret af elementer fra computerspil, som i dag er meget populære. Rigtig mange forbrugere er vant til at spille. Det kræver engagement og er sjovt. Typisk spiller vi på smartphones, pc’er og tablets.
kilde: Videnskab.dk
Læs flere nyheder:
App hjælper kvinder med at finde perfekt tøj
Ny e-handelsplatform skal sætte standarden