Smartphones og hurtig internetforbindelse løfter shoppingoplevelsen et niveau over shopping i fysiske butikker. Og det bliver detailhandlen nødt til at reagere på.
Detailhandlen er lige nu i en omni-channel fase. Det britiske digitale kommunikationsfirma EE har udarbejdet et Mobile Living Index, der viser, at 71 procent af deres kunder gør brug af en 4G smartphone eller tablet, når de skal shoppe online. Over en million briter bruger i forvejen 4G, og flere tilmelder sig hver dag. Den nye type af forbrugere har fået betegnelsen “the connected consumer”.
Ifølge Olaf Swantee, CEO for EE, nærmer vi os et teknologisk klimaks for forbrugernes shopping, og detailhandlen skal derfor have en fokuseret strategi, hvis de vil følge med forbrugerne. Han har derfor udarbejdet fem trends, der får indvirkning på detailhandlen i det 21. århundrede.
1. Den nye indkøbscyklus
Internettet, sociale medier og mobilteknologi har ændret den traditionelle ‘vej til et køb’ – og dermed kan den traditionelle vej til at fange forbrugeren ikke bruges længere. Forbrugerne bruger i dag PC’er, laptops, tablets og smartphones til at researche på nye produkter. Ofte researcher de på produktet online og køber det i butikken eller omvendt. Og det er oplagt for detailhandlerne at sætte sig ind i opdagelses- og købsrejsen for the connected consumer.
2. Enhver enhed, når som helst, hvor som helst
Onlineshopping er ikke længere noget, der er bundet til PC’en derhjemme. Tablets og smartphones betyder, at vi kan shoppe online når som helst og hvor som helst. Research viser, at forbrugere, der kigger på et produkt på deres tablets, er mere tilbøjelige til at købe produktet på samme tablet i stedet for i butikken. Og de mobile enheder ændrer vores shoppingmønster. Research viser også, at 80 procent af forbrugerne bruger deres mobile enhed i butikken for at forbedre shoppingoplevelsen, mens 39 procent bruger den for at kigge på anmeldelser af produktet.
3. Oplevelsen i butikken
Hvordan ser fremtiden ud for den fysiske detailhandel? Mange vil formindske deres butik af hensyn til effektivitet og omkostninger, men der er sandsynligvis en fremtid for den fysiske butik. I dag er der mulighed for at skabe en oplevelsesbutik, hvor underholdning, specielle tilbud og personlig kundeservice bliver prioriteret. Butikken skal være en del af en omni-channel strategi, hvor detailhandlere giver en oplevelse til on- og offline shoppers.
4. Personliggørelse
Teknologien gør det muligt for detailhandlen at give forbrugerne en mere personlig oplevelse. Vi har allerede set ‘mass customisation’, hvor man for eksempel kan gå online og designe sine egne Nike-sko. Når man ser på fremtiden, der blandt andet byder på teknologi som 3d-printere, giver det detailhandlen en mulighed for at tilbyde forbrugeren personificerede ting, der tidligere ville være set som masseproduktion.
5. Opfyldelse og betaling
Betalingsmetoderne er også under udvikling. Betalingskortene har overhalet kontanterne og mobiltelefonen bliver den næste betalingsplatform. Forbrugerne udtrykker nemlig et ønske om en nem og sikker måde at bruge deres mobile enheder til hurtigt og problemfrit at betale både online og offline.
Kilde: Olaf Swantee, Linkedin