Kriseramt design- og interiørbranche forventer bedre konjunkturer. Med bedre konjunkturer følger øget behov for viden om branchen og nye tendenser. Derfor lancerer pej gruppen et nyt branchemagasin, 24/7 nyhedsportal, e-showroom, konference- og seminarprogram.
Fem års kriseudfordringer for alle delbrancherne i interiør- og designverdenen i Danmark har sat sine spor. Antallet af virksomheder i møbel, boligtekstil, isenkram, køkken, brugskunst og andre beslægtede brancher er faldet fra ca. 1.000 til et sted mellem 600 og 700. Men nu vejrer brancherne morgenluft – både på hjemmemarkedet, som længe har været underdrejet, og på eksportmarkederne.
Nyt brancheunivers ser dagens lys
pej gruppen starter et bredt favnende brancheunivers op med alt lige fra seminarer og konferencer til helt nye medieplatforme – både på print og online. Herunder en nyhedsportal med branchenyheder, økonomi og regnskabsservice, forbruger- og designanalyser og trendinput fra hele verden. Alt sammen med det formål at styrke vidensniveauet og innovationsevnen hos de mange virksomheder i design- og interiørbrancherne. Det nye brancheunivers har fået titlen 365DESIGN.
Direktør Louise Byg Kongsholm fra pej gruppen fortæller, at planerne har ligget i skuffen et stykke tid, men at man nu har vurderet tiden rigtig til lanceringen. ”Tiden og brancherne skulle lige have lov at komme sig oven på den længste forbrugskrise i årtier og selv få reorganiseret sig med ny tro på fremtiden,” udtaler hun.
En vigtig del af lanceringen er et internationalt samarbejde med mere end 20 design- og interiørmesser i hele verden samt de vigtigste trendinstitutter i Europa og USA. Vidensformidling om messer, produkter og nyt design er vigtigt lynhurtigt at fange op i Danmark for at styrke evnen til at se kommercielle muligheder og skabe stærke brands og sortimenter.
Branchen er klar
365design kommer til at læne sig op om Brancheuniverset TØJ, som i 34 år har udgivet modebranchens uafhængige fagtidsskift TØJ. I dag er TØJ’s brancheunivers også med nyhedsportal, nyhedsmails, diverse services, konferencer og seminarer.
I Danmark er der grøde i messebranchen, hvor der nu er tre designmesser hver sæson. Den senest afholdte, Formland i Herning, viste trods større konkurrence på messefronten besøgsfremgang. En nylig færdiggjort analyse fra pej gruppen har taget temperaturen på brancherne og resultatet er fornyet – dog realistisk optimisme. Resultatet af analysen fører nu til flere satsninger og flere nyansættelser med sig i pej gruppen.
Er allerede i gang
Direktør Louise Byg Kongsholm har stor tiltro til, at de værste kriseår er forbi i Danmark, og at hjemmemarkedet også de næste år vil vise en sund og god udvikling: ”Det er altafgørende for de mange kreative virksomheder, at der er tro på fremtiden. Design og udvikling har det altid bedst, når forbrugerne også har lyst til at forny både garderober og hjem,” fortæller hun.
Lanceringen af det nye brancheunivers betyder øjeblikkelig rekruttering af flere nye medarbejdere til både redaktion, salg og trendanalyseafdelingen. Satsningen er finansieret af pej gruppen selv, og der ingen offentlige støttekroner involveret.