Direktøren i Google mener, at detailbranchen må følge med digitaliseringen. Ellers vil det koste branchen dyrt i fremtiden.

Peter Friis, der er direktør for Google i Norden, har en klart budskab til detailbranchen: ”Du kan ikke stoppe udviklingen. Du er nødt til at ændre din tankegang.”

Google står bag en en undersøgelse af den digitale forbruger – Consumer Barometer, der er lavet på baggrund af 3.000 interview i 56 lande i samarbejde med Gallup.

Ifølge undersøgelsen står en ting klart, hvis detailbranchen skal overleve i fremtiden. Branchen må følge med kunderne, der bliver mere og mere digitale. Det skriver Detailfolk.dk.

Mobile enheder er populære som aldrig før
Undersøgelsen viser, at hele 69 procent af danskerne har en smartphone, og derfor mener Peter Friis, at dette skal tages seriøst.

”Vi er ved et unikt punkt i historien. Det er de store fundamentale ting, der forandrer sig. Der kommer til at ske mere inden for de næste to år, end der er sket de sidste 15 år,” udtaler Peter Friis.

Google ser eksempler på, at op til 50 procent af alle søgninger på en dag er foretaget fra mobile enheder og forventer derfor, at halvdelen af alle søgninger i 2015 vil være foretaget herfra. Og det kan koste kunder ikke at følge med. Hele 22 procent af forbrugerne forlader en hjemmeside, hvis de oplever, at den ikke fungerer via mobilen.

Undersøgelsen viser herudover, at der per person findes 3,2 opkoblede enheder.

Peter Friis er ikke i tvivl om, at det kan have alvorlige konsekvenser ikke at følge med udviklingen.

”Det har aldrig været dyrere at sove i timen. Virksomhederne risikerer livet, hvis de ikke følger med,” udtaler han.

Undersøgelsen viser, at hele 58 procent af danskerne researchede på et produkt på nettet, inden de køber en vare, og hele 18 procent gjorde det fra en smartphone.

Efterfølgende har 37 procent foretaget køb på nettet, mens 49 procent gik i en fysisk butik. Omvendt gik 29 procent i butikkerne, før de købte online.

Kilde Detailfolk.dk