World Travel Market har udgivet deres ‘Global trend rapport 2014’ med henblik på de trends, som vil påvirke turisme- og rejseindustrien indenfor de kommende år.

Highlights fra rapportendiagram
Cykling overtager den populære golfsport i Amerika. Omkring år 2000 peakede golfsporten med ca. 25 millioner spillere. Forklaringen kan måske findes i Tiger Woods’ præstationer og resultater. I år 2013 var der i Amerika 19 millioner golfudøvere. Nu har cyklingen oplevet et stigende antal entusiaster inden for cykelsporten, som overstiger antallet af golfspillere.

Undersøgelser understreger, at det er de midaldrende mænd, som har kastet sig ud i cyklingen som fritidsbeskæftigelse. World Travel Market forklarer, at fitness-kulturen og efterspørgslen af oplevelser kan ligge til grund for, at cykling nu indtager Amerika, da en aktiv ferie er i høj kurs hos generation X og baby boom-generationen.

Storbritannien er vidne til, hvordan ’Poshtels’, som er en hybrid mellem et hostel og et hotel, sætter design og luksus på dagsordenen. Det er nu muligt at opnå luksus, som man normalt ser på hoteller, men til færre penge. ’Poshtels’ er for den sociale forbrugsbevidste gæst, som samtidig søger design. World Travel Market udtrykker, at fremtiden er ”Cheap but Chic”, og at de autentiske designorienterede hostels i fremtiden vil udgøre en konkurrent til hotellerne.

Nye oplevelser i både Europa, Mellemøsten og Afrika
Med autenticiteten følger trends, hvor det at spise sammen med lokale er en måde, hvorpå man udforsker kulturen og landet indefra, i tråd med den autenticitet der også er at finde i Airbnb-konceptet. Fællesspisning i de lokales hjem og booking af en lokal vært er koncepter, som dukker op specielt i Europa.

Mellemøsten rykker på designfronten og får et ansigtsløft i form af bl.a. Beirut Design Week og Design Days Dubai, hvilket trækker turister til, og det skal ikke gå ubenyttet hen for hotellerne, som kan drage nytte af dette.

Rejsen fortsætter til Afrikas kyster, hvor surfere har fået øjnene op for de brusende bølger og den 26.000 kilometer lange uforstyrrede kyststrækning, hvor konkurrencer og events tiltrækker professionelle surfere og turister fra hele verden.

Bærbar elektronik og mobile enheder har gjort den rejsende internet-opkoblet. Rejseindustrien bør se en mulighed i dette med services og notifikationer til at imødekomme brugeren, såvel som et booking-system tilpasset de forskellige enheder er forventeligt for kunden, hvis du eksempelvis driver et hotel.

Billed-uploads til sociale medier er blevet en fast del af ferien. Et selfie med hotellet i baggrunden eller udsigten fra poolen skaber omtale i gæstens netværk. Denne selfie-kultur og omtale på sociale medier skal udnyttes. Brug kundens indhold og kvitter med gaver eller konkurrencer.

Læs om flere rejsetrends i rapporten her