Mænd spiller efterhånden en stor rolle som forbrugere. Men butikkerne har i mange år været indrettet efter mantraet om, at kvinder står for størstedelen af forbruget. Det er spildte muligheder i en tid, hvor alle leder efter vækstmuligheder. Måske er væksten lige for næsen af os? Måske er det tid at tage manden mere alvorligt?
I næste udgave af TID & tendenser har Flemming Birch kastet sig over mændene som forbrugere. Han kommer vidt omkring og belyser potentialet fra forskellige vinkler. I slutningen af august deltager han også på pej gruppens årlige fødevarekonference og holder et foredrag om mænd (og dermed også sig selv) som forbruger. Det er faktisk næsten et selvstudie….
Hvorfor skal vi overhovedet interessere os for mænd som forbrugere? I generationer har vi indrettet butikker ud fra devisen om, at kvinder træffer 80 procent af alle købsbeslutningerne. Så hvorfor ikke bare gøre som de – med et glimt i øjet – gør i Sønderborg for tiden? Her kan kvinder for 200 kr. anbringe deres mænd i ”Herreparkering”, hvor herrerne bliver passet af Joan Ørting og kan fornøje sig med ølsmagning, mens Fru. Mor shopper igennem.
Nu skal jeg sige dig, hvorfor mænd er interessante som forbrugere; forbrugsmønstret har ændret sig, og det er og bliver en dårlig idé (og en dårlig forretning), hvis vi fortsætter med at ignorere manden som forbruger. I løbet af de seneste 30 år er antallet af singlehusstande steget med mere end 60 procent til lige godt en million i 2013. Det betyder, at stadigt flere mænd klarer deres indkøb selv. Dertil kommer, at flere mænd deltager i husholdningens indkøb i familierne. I en dugfrisk undersøgelse fra Coop Analyse siger 34 procent af mændene, at de står for alle husstandens dagligvareindkøb, 17 procent står de for fleste, mens 34 procent deler opgaven ligeligt med partneren. Om der er tale om næste niveau af ligestillingen, en reaktion mod at kvinder har overtaget de tidligere mandsdominerede områder, et mildt pres fra karrierekvinden, reel interesse eller andet, der giver disse nye (og opsigtsvækkende) resultater, vides ikke. Men faktum er, at mænd har taget et større ansvar for dagligvareindkøb til husholdningen.