2009 har ikke været et godt år for den danske forlagsbranche. Omsætningen for hele året faldt med 9 procent, viser Bogbarometret, som er en opgørelse fra Forlæggerforeningen og Bogmarkedet. Særligt har det vist sig, at forbrugerne har fravalgt bogklubberne. Salget i klubberne gik ned med 20 procent gennem hele året, og i fjerde kvartal blev reduktionen på 17 procent. Målt i antal bøger faldt salget med 27% procent.
Bogklubberne har lidt under den generelle afmatning i økonomien, og derudover er en del af salget flyttet til netbutikker og supermarkeder. Samme udvikling er sket i udlandet.
Denne artikel kræver login.
…Er du allerede abonnent på TID & tendenser, kan du bare logge ind herunder. Er du ikke abonnent kan du få et abonnement lige her.
Flere artikler
Strategi & ledelse
Verdens bedste ledere er regenerative
Trends & design
4 key trends – SS 24
Strategi & ledelse
Energetisk ledelse skaber den rette balance
Strategi & ledelse