TID & tendenser no. 2 2016 er netop kommet frisk fra trykken. Den nye udgave sætter blandt andet fokus på den digitale børnefamilie, kundeoplevelser og antropologi som drivkraft.

Årets anden udgave af TID & tendenser er på vej med posten til alle abonnenter – men hvis du ikke kan vente til bladet lander i din postkasse, kan du læse det online her.

I TID & tendenser er indholdet altid fokuseret på tidsånd, samfund, forbrug og design, og 2016s anden udgave er ingen undtagelse.

I den nye udgave kan du blandt andet læse artiklen Den digitale børnefamilie under luppen, hvor Anne Glad sætter fokus på, hvad den digitale ’disruption’ har betydet for danske familier, forbrug, værdier, livsstil og samvær.

Bliv klogere på, hvordan man kan udnytte sin indre antropolog for at afdække kundernes behov i artiklen Antropologi som drivkraft for innovation af Nicolai Mendgaard-Larsen.

Retaileksperten Matthew Brown præsenterer 10 spændende butikker på verdensplan i artiklen Top 10 Unmissable Stores – butikker som enhver detailhandler bør holde øje med.


Her kan du læse et uddrag af artiklen Skab shopper-selvsikkerhed – sådan hjælper du dine kunder til at gøre det helt rigtige køb skrevet af Mette Skovgaard Frich.

Forbrugerne både webroomer og showroomer som aldrig før. De laver Pinterest-boards med ønskelister og følger deres yndlingsdesignere på Instagram. Og de tjekker flittigt prissammenligninger og brugeranmeldelser, før de beslutter sig for at købe. Alt sammen vidner om en udbredt villighed til at bruge masser af tid på ihærdig shopping-research gennem både online- og offlinekanaler i håb om at blive ledt til løsninger, der passer perfekt til ens specifikke ønsker. For når man kan vælge og vrage blandt millioner af masseproducerede produkter, skærper det bevidstheden omkring ens individuelle behov som forbruger og højner barren for, hvad der er ’et godt køb’. Sideløbende understøttes udviklingen af hele miljødebatten og antiforbrugerismens kritik af meningsløst overforbrug. Det er altså som aldrig før blevet hipt at vælge med omhu.

Derfor ligger der et stort potentiale for detailhandlen i at hjælpe forbrugerne med udvælgelsesprocessen. Stiller man værktøjer til rådighed, der gør det lettere for kunderne at kvalificere deres købsbeslutninger, skaber man nemlig solid grobund for, at de kommer til at bruge tid på og engagere sig i universet. Det kan man gøre ved at gøre butikken til et sted, hvor man ikke bare køber produkter, men også lærer sine behov bedre at kende. Vælger man tilmed en model, der gør det muligt at tilpasse rådgivningen og redskaberne til den enkelte kundes behov, situation og livsstil, øger man markant sine chancer for at blive opfattet som relevant.


God læselyst!

tt_02_2016_forside_skraa_lille

tt02_2016_Slideshow_3_960x620