Reklame- og kommunikationsbranchen går en hård tid med stagnation i reklameforbrug og medieindrykninger i møde. Der vil primært blive satset på aktiviteter, der kan stimulere salget her og nu. Økonomidirektøren vil have noget ud af reklamekronerne. Den svage medieindsats kan dog få nogle markedsførere ud af busken med markante, langsigtede investeringer, der vil have høj share of voice. Markedsføring på internettet vil stige – specielt søgeordsmarkedsføring. Både mht. reel vækst og stigende markedsandel. Men det bliver ikke to-cifrede vækstrater. Denne del af markedet er ved at blive mættet. Virksomhedernes Facebook-sider vil fortsat blive udviklet og antage nye former og varianter – specielt i jagten på at skabe værdi af de mange venner/fans og ”likes”. Også disse investeringer skal give et afkast, ellers forlades de igen. Printmedierne vil fortsat gå tilbage i oplag, læsertal og dermed annonceomsætning. Der kommer måske en kortvarig opblusning, når det danske online spillemarked liberaliseres fra 1. januar, hvilket vil betyde kampagner fra nogle af de store internationale spil- og casinoudbydere.

 

Læs også de andre bud på 2012 her:

Bud #1: Af Poul Erik Jakobsen – Vi må vænne os til den ”nye normal” i 2012
Bud #2: Af Per Brændgaard – Sundhed og sanselighed i 2012
Bud #3: Af Lars Tvede – Smalhals og politisk polarisering i 2012
Bud #4: Af Ole E. Andersen – Reklame, kommunikation og medier i 2012
Bud #5: Mads Arlien-Søborg – Funktionelt og rationelt design
Bud #6: Af Jakob Søndergaard – Konsolidering i alle brancher
Bud #7: Af Anette Fisker – Kampen mellem det nye og det kendte inden for mode og design
Bud #8: Af Louise Byg Kongsholm – Et ændret butiksbillede i 2012
Bud #9: Af Ann Lehmann Erichsen – Tænksomt forbrug i stedet for tankeløst forbrug
Bud #10: Af Anne Skare – Flugten fra mainstream og jagten på mening
Bud #11: Johannes Andersen – Vi sunder os
Bud #12: Soulaima Gourani – 2012 bliver på mange måder et år, som vi kender det fra 2011