Af Anette Fisker, trendredaktør i pej gruppen

Året tager for alvor hul på en ny farveholdning. Stærkere farver og mere vovede stilkombinationer titter frem. Teknologiske tekstiler, materialer og teknikker bliver en stadigt mere integreret del af designprocessen, hvilket også bringer med sig et nyt syn på forbrugeren som medskaber. Men der er samtidig fortsat behov for tryghed i design, hvorfor velkendte stiludtryk endnu er populære. Det drejer sig eksempelvis om spæde nyfortolkninger af designklassikere samt om referencer til naturen. Her er såvel romantiske, minimalistiske, grafisk og naturalistiske tolkninger i spil.
De nye takter kommer fra Mellemøsten, og man vil begynde at integrere kunsten mere i designudtrykket. Stilmiks bliver mere udtalt, og man vil opleve en større åbenhed for nye udtryk. Forbrugeren trænger til forandring, og branchen er endelig klar til at levere den i erkendelse af, at nyt liv til kreativiteten er en vigtig vej ud af krisen.

Læs også de andre bud på 2012 her:

Bud #1: Af Poul Erik Jakobsen – Vi må vænne os til den ”nye normal” i 2012
Bud #2: Af Per Brændgaard – Sundhed og sanselighed i 2012
Bud #3: Af Lars Tvede – Smalhals og politisk polarisering i 2012
Bud #4: Af Ole E. Andersen – Reklame, kommunikation og medier i 2012
Bud #5: Mads Arlien-Søborg – Funktionelt og rationelt design
Bud #6: Af Jakob Søndergaard – Konsolidering i alle brancher
Bud #7: Af Anette Fisker – Kampen mellem det nye og det kendte inden for mode og design
Bud #8: Af Louise Byg Kongsholm – Et ændret butiksbillede i 2012
Bud #9: Af Ann Lehmann Erichsen – Tænksomt forbrug i stedet for tankeløst forbrug
Bud #10: Af Anne Skare – Flugten fra mainstream og jagten på mening
Bud #11: Johannes Andersen – Vi sunder os
Bud #12: Soulaima Gourani – 2012 bliver på mange måder et år, som vi kender det fra 2011